Silesia S-3, 1923

Samolot sportowy. Polska.
Samolot sportowy Silesia S-3. (Źródło: Glass A. ”Polskie konstrukcje lotnicze 1893-1939”. Wydawnictwa Komunikacji i Łączności. Warszawa 1977).
Bracia Edward i Wojciech Sopora w 1923 r. zaprojektowali samolot Silesia S-3. Po zatwierdzeniu rysunków projektowych przez wojskowe władze lotnicze, przystąpili do budowy samolotu w swym warsztacie mechanicznym (Pierwsza Śląska Fabryka Samolotów). Budowa samolotu została zakończona w październiku 1923 r. Samolot został oblatany w pierwszych dniach listopada 1923 r. na wojskowym placu ćwiczeń w Panewnikach pod Ligotą Katowicką.

Pierwszy lot wykazał kilka usterek. Po ich usunięciu samolot 16.11.1923 r. został zademonstrowany na placu ćwiczeń w Panewnikach przed komisją techniczną z 2 Pułku Lotniczego z Krakowa. Konstrukcja samolotu była bardzo ciężka, co przy słabym silniku było przyczyną bardzo niskich osiągów. W 1924 r. samolot został uszkodzony. Konstruktorzy nie wyremontowali go, gdyż przygotowywali się do budowy samolotu Silesia S-4, do którego chcieli wykorzystać silnik z S-3.

Konstrukcja:
Jednomiejscowy górnopłat o konstrukcji mieszanej.
Płat prostokątny, dwudzielny, drewniany, dwudźwigarowy, kryty płótnem. Mocowany do kadłuba oraz usztywniony drutami i linkami biegnącymi do dołu kadłuba i do wieżyczki z rur stalowych, umieszczonej nad pokryciem. Napęd lotek- linkami.
Kadłub o przekroju prostokątnym, kratownicowy, spawany z rur stalowych, kryty płótnem. Przód kadłuba kryty blachą. Zbiornik paliwa w górze kadłuba za silnikiem. Kabina odkryta. Ste­rownica w postaci drążka sterowego i orczyka.
Usterzenie konstrukcji drewnianej, usztywnione linkami, kryte płótnem. Napęd sterów- linkami.
Podwozie stałe o goleniach z rur stalowych, osiowe z kolami szprychowymi o tarczach pokrytych płótnem. Płoza ogono­wa amortyzowana.

Silnik- czterosuwowy chłodzony powietrzem, 2- cylindrowy, płaski Haacke o mocy startowej 22 kW (30 KM). Śmigło drewniane, dwułopatowe, stale.

Dane techniczne Silesia S-3 (wg [1]):
Rozpiętość- 8,6 m, długość- 4,5 m, wysokość- 2,55 m, powierzchnia nośna- 12,0 m2.
Masa własna- 345 kg, masa użyteczna- 85 kg, masa całkowita- 430 kg.
Prędkość max- 100 km/h, prędkość przelotowa- 85 km/h, prędkość min.- 65 km/h, wznoszenie- m/s, pułap- m, zasięg- 80 km.

Galeria

  • Silesia S-3, rysunek w trzech rzutach. (Źródło: Glass A. ”Polskie konstrukcje lotnicze 1893-1939”. Wydawnictwa Komunikacji i Łączności. Warszawa 1977).
  • Nad i pod kadłubem samolotu Silesia S-3 wieżyczki dla drutów i linek usztywniających skrzydła. (Źródło: Glass Andrzej ”Polskie konstrukcje lotnicze do 1939”. Tom 1. Wydawnictwo STRATUS. Sandomierz 2004).

Źródło:

[1] Glass A. ”Polskie konstrukcje lotnicze 1893-1939”. Wydawnictwo Komunikacji i Łączności. Warszawa 1977.
[2] Glass A. ”Polskie konstrukcje lotnicze do 1939”. Tom 1. Wydawnictwo STRATUS. Sandomierz 2004.
blog comments powered by Disqus