Silesia S-3, 1923
Pierwszy lot wykazał kilka usterek. Po ich usunięciu samolot 16.11.1923 r. został zademonstrowany na placu ćwiczeń w Panewnikach przed komisją techniczną z 2 Pułku Lotniczego z Krakowa. Konstrukcja samolotu była bardzo ciężka, co przy słabym silniku było przyczyną bardzo niskich osiągów. W 1924 r. samolot został uszkodzony. Konstruktorzy nie wyremontowali go, gdyż przygotowywali się do budowy samolotu Silesia S-4, do którego chcieli wykorzystać silnik z S-3.
Konstrukcja:
Jednomiejscowy górnopłat o konstrukcji mieszanej.
Płat prostokątny, dwudzielny, drewniany, dwudźwigarowy, kryty płótnem. Mocowany do kadłuba oraz usztywniony drutami i linkami biegnącymi do dołu kadłuba i do wieżyczki z rur stalowych, umieszczonej nad pokryciem. Napęd lotek- linkami.
Kadłub o przekroju prostokątnym, kratownicowy, spawany z rur stalowych, kryty płótnem. Przód kadłuba kryty blachą. Zbiornik paliwa w górze kadłuba za silnikiem. Kabina odkryta. Sterownica w postaci drążka sterowego i orczyka.
Usterzenie konstrukcji drewnianej, usztywnione linkami, kryte płótnem. Napęd sterów- linkami.
Podwozie stałe o goleniach z rur stalowych, osiowe z kolami szprychowymi o tarczach pokrytych płótnem. Płoza ogonowa amortyzowana.
Silnik- czterosuwowy chłodzony powietrzem, 2- cylindrowy, płaski Haacke o mocy startowej 22 kW (30 KM). Śmigło drewniane, dwułopatowe, stale.
Dane techniczne Silesia S-3 (wg [1]):
Rozpiętość- 8,6 m, długość- 4,5 m, wysokość- 2,55 m, powierzchnia nośna- 12,0 m2.
Masa własna- 345 kg, masa użyteczna- 85 kg, masa całkowita- 430 kg.
Prędkość max- 100 km/h, prędkość przelotowa- 85 km/h, prędkość min.- 65 km/h, wznoszenie- m/s, pułap- m, zasięg- 80 km.
Galeria
Źródło:
[1] Glass A. ”Polskie konstrukcje lotnicze 1893-1939”. Wydawnictwo Komunikacji i Łączności. Warszawa 1977.[2] Glass A. ”Polskie konstrukcje lotnicze do 1939”. Tom 1. Wydawnictwo STRATUS. Sandomierz 2004.