Airtech Canada

Kanadyjska firma lotnicza Airtech-Canada została założona w 1977 r. w porcie lotniczym Peterborough Airport. Miała polskie korzenie, jej prezesem i zarazem współwłaścicielem był Bogdan Wolski, Kanadyjczyk polskiego pochodzenia. Firma przeprowadzaniem modyfikacji samolotów różnych typów, przystosowując je do wykonywania różnych zadań. Proponowała również wymianę jednostek napędowych na samolotach De Havilland DHC-2 ”Beaver” i De Havilland DHC-3 ”Otter”.

Polski konstruktor lotniczy Andrzej Frydrychewicz opracował dla firmy kanadyjskiej Airtech-Canada modyfikacje samolotów De Havilland Canada DHC-2 ”Beaver”, De Havilland Canada DHC-3 ”Otter” i Douglas DC-3, zabudowując na nich polskie silniki PZL-3S i ASz-62. Tak powstały DHC-3/PZL-3S (1980 r.), DHC-3/1000 (1983 r.), DHC-2/PZL-3S (1987 r.) i DC-3/2000 (1987 r.). W 1984 r. opracował samolot ultralekki Airtech ”Skylark”, którego prototyp wykonano w polskiej filii firmy.

Firma Airtech-Canada dostrzegła duże możliwości nowego polskiego samolotu szkolno-treningowego PZL-130 ”Orlik” na rynku południowoamerykańskim. Jednak warunkiem powodzenia miała być zmiana napędu z silnika tłokowego na turbośmigłowy Pratt & Whitney PT-6A-25A. Po 36 Międzynarodowym Salonie Lotniczym i Astronautycznym w Le Bourget szybko podpisano stosowne porozumienie i w listopadzie 1985 r. samolot 004 przetransportowany został do Kanady. Zmodernizowany samolot otrzymał nazwę PZL-130T (T- od turbo) i oblatany został lipcu 1986 r. Następnie podjęto akcję marketingową PZL-130T w Ameryce Południowej. Niestety podczas prezentacji w Kolumbii samolot rozbił się, grzebiąc Bogdana Wolskiego i jednego z oficerów kolumbijskich. To wydarzenie spowodowało przerwanie współpracy polsko-kanadyjskiej.

Konstrukcje:
Airtech-Canada ”Skylark”, 1984, samolot sportowy ultralekki.
PZL-130 ”Orlik”, 1986, samolot treningowy.
Douglas DC-3/2000, 1987, samolot pasażerski, transportowy.

Źródło:

[1] Makowski T. ”Współczesne konstrukcje lotnicze Polski”. Agencja Lotnicza Altair. Warszawa 1996.
[2] Woźniak M. ”Zmodernizowany PZL-130 Orlik TC-II”. Lotnictwo nr 10/2004.
[3] Kiński A. ”Roll-out PZL-130 Orlik TC-II”. Lotnictwo nr 5/2003.
[4] Zalewski K. ”PZL-130 Orlik-kolejne zmiany”. Lotnictwo nr 2/2003.
blog comments powered by Disqus