SOCATA TB-9 "Tampico", 1979

Samolot szkolno-sportowy i dyspozycyjny. Francja.
Samolot szkolno- sportowy i dyspozycyjny SOCATA TB-9 ”Tampico” (SP-FNE). (Źródło: Copyright Krzysztof Godlewski- ”JetPhotos. Net Photo”).

W firmie SO­CATA (Société de Construction des Avions de Tourisme et d’Affaires) w Tarbes od połowy lat 1970- tych rozpoczęto konstruowanie samolotu, który miał uzu­pełniać, a następnie zastąpić produkowane tam w wielu wersjach znane i wysoko cenione samoloty SO­CATA "Rallye". Głównym konstruktorem był inż. René Stuckelberger. Nową generację samolotów oznaczono literami TB- pierwszym samolotem był SOCATA TB-10 ”Tobago”, oblatany w lutym 1977 r. Otrzymał on sil­nik Lycoming 0-360A1AD o mocy 134 kW.

Równo­cześnie z nim opracowano prawie iden­tyczny SO­CATA TB-9 ”Tampico” z silnikiem Lycoming 0-320-D2A o mocy 119 kW, o mniejszym udźwigu. Od początku liczono się z możliwością dal­szego rozwoju konstrukcji przez zastoso­wanie chowanego podwozia- kolejny sa­molot oznaczono SO­CATA TB-20 ”Trinidad”.

W Polsce.

W 1990 r. podpisano umowę między PZL-Mielec a francuską firmą Socata (współpracującą wcześniej z PZL-Warszawa-Okęcie), o produkcji w Mielcu samolotów lekkich SO­CATA TB-9 ”Tampico”, SO­CATA TB-10 ”Tobago” i SO­CATA TB-20 ”Trinidad”. Na przełomie lat 1990-91 odbyło się kilkumiesięczne przeszkolenie polskich pracowników we Francji. W ciągu pierwszych dwóch lat produkcji, PZL-Mielec opuściło 21 TB-9 i 3 TB-10, po czym, w 1994 r produkcja została wstrzymana ze względu na kłopoty finansowe firmy Socata. W 1996 r. polski przemysł lotniczy nadal produkował niektóre komponenty tych samolotów, m.in. podwozia.

W dniu 1.01.2006 r. w polskim rejestrze statków powietrznych znajdowało się 7 samolotów TB-9, w tym min.: dyspozycyjne- 3 egz., Ośrodek Kształcenia Lotniczego- 4 egz. Były używane w przedsiębiorstwach lotniczych, m.in.: Odra Air.

Konstrukcja:
Dolnopłat o konstrukcji metalowej.
Płat o konstrukcji metalowej, dwudzielny, jednodźwigarowy, skorupowy.
Kadłub półskorupowy, metalowy z kompozytowym dachem kabiny. Kabina zakryta.
Usterzenie klasyczne, usterzenie poziome płytowe.
Podwozie: Stałe, trójkołowe z kołem przednim, stałe.

Wyposażenie - typowy zestaw VFR, rozbudowywany na zamówienie.

Silnik- Textron Lycoming 0-320-D2A o mocy 119 kW (162 KM).

Dane techniczne:

Źródło:

[1] Liwiński J. ”Rejestr polskich statków powietrznych 2006”. Przegląd Lotniczy Aviation Revue nr 2/2006.
[2] Makowski T. ”Współczesne konstrukcje lotnicze Polski”. Agencja Lotnicza Altair. Warszawa 1996.
[3] Liwiński J. ”Polscy przewoźnicy”. Lotnictwo nr 8/2004.
[4] H. M. "(Aérospatiale) TB-20 SOCATA Trinidad". Technika Lotnicza i Astronautyczna  nr 2/1985.
blog comments powered by Disqus