SOCATA "Rallye", 1959
("Galopin", "Garnement", "Gaucho", R235 "Guerrier", Morane-Saulnier MS 880 "Rallye Club")
Jednym z najbardziej rozpowszechnionych w Europie samolotów sportowych był mały dolnopłat z prostokątnymi skrzydłami o dużym wzniosie i charakterystyczną kopułą kabiny- SOCATA "Rallye". Produkowany był ponad 20 lat w licznych wersjach i odmianach.
Projekt samolotu został opracowany w końcu lat 1950- tych w firmie Aéroplanes Morane-Saulnier. Historia tego samolotu zaczęła się w 1958 r. kiedy to organizacja SFATAT rozpisała konkurs na mały, lekki i tani samolot do bezpiecznego latania klubowego. Zwycięzcą konkursu został właśnie "Rallye", skonstruowany przez trzech inżynierów- pilotów: Joseph Rostaing (aerodynamika), Chanson (obliczenia) i Raymond Richoux (konstrukcja).
Dla spełnienia warunku niskiej ceny szczególnie starannie przeanalizowano konstrukcję, by zapewnić jak najmniejszą pracochłonność wykonania. Ze względu na duże zamówienia zdecydowano się na wysoki stopień oprzyrządowania i automatyzacji produkcji oraz rozbudowanie systemu powiązań kooperacyjnych. Nowością było zastosowanie na szeroką skalę elektrycznego zgrzewania punktowego do wykonywania większości połączeń. Takie nitowanie typu klasycznego zastąpiono w większości możliwych przypadków nitowaniem różnego typu nitami zamykanymi jednostronnie. Zastał osiągnięty również dość znaczny (jak na ówczesny okres) stopień unifikacji niektórych rodzajów elementów.
Swe długoletnie powodzenie samoloty "Rallye" zawdzięczały przede wszystkim stale i konsekwentnie wprowadzanym modyfikacjom, udoskonaleniom i tworzeniu nowych wersji, spełniających coraz to nowe wymagania użytkowników. W zależności od wersji i wyposażenia mógł być przeznaczony do latania klubowego, holowania szybowców i reklam, szkolenia spadochroniarzy, podstawowego szkolenia i treningu pilotów (również wojskowych), turystyki, transportu sanitarnego, zadań patrolowych j ratowniczych, misji bojowo- policyjnych i prac agrolotniczych.
Samoloty "Rallye" budowane były w dwóch zasadniczych wariantach konstrukcyjnych: "lekkim" (MS 880, MS 881. MS 882, MS 883. MS 884, MS 885, MS 886, MS 887, 100T, 100S, 100ST, 125, 150ST, "Galopin", "Garnement") i "ciężkim" (MS 890, MS 892, MS 893, MS 894, 150GT, 150T, 180GT, 220GT, 235, "Gaillard", "Gabier", "Galerien", "Gaucho", "Guerrier").
Wersje i ważniejsze odmiany samolotów rodziny "Rallye":
- MS 880 "Rallye"- lekki samolot dwumiejscowy do turystyki i latania klubowego. Prototyp został oblatany 10.06.1959 r. Silnik Continental C-90 o mocy 67 kW (91 KM). Pierwszy wariant prototypu miał podwozie z kółkiem ogonowym, zastąpiono je później podwoziem trójkołowym,
- - MS 880A "Rallye"- wersja rozwojowa. Silnik Continental C-90 o mocy 67 kW (91 KM),
- MS 880B "Rallye-Club"- udoskonalona wersja MS 880A ze zmienioną osłoną kabiny, usterzeniem pionowym i podwoziem przednim, goleniami podwozia osłoniętymi owiewkami i wyciszoną kabiną. W pierwszych egzemplarzach zespół napędowy jak w MS 880A, następnie zastosowano silnik Continental 0-200A o mocy 74 kW (100 KM). Oblot- 10.02.1961 r., oblot pierwszego samolotu seryjnego- 26.08.1961 r., certyfikat FAA- 21.11.1961 r.,
- MS 880B "Rallye-Club 100"- w 1966 r. samolot MS 880B "Rallye-Club" poddano modernizacji- zmieniono hamulce kół i poprawiono wnętrze kabiny,
- MS 885 "Super Rallye"- konstrukcyjnie identyczny z MS 880B. Silnik Continental 0-300-A, -B, -C lub -D o mocy 108 kW (147 KM). Oblot- 20.04.1961 r. Samoloty produkowano seryjnie w odmianach Comfort, De Luxe i Special z różnym wyposażeniem wnętrza (także do transportu sanitarnego). Zabudowano radiostację VHF, przewidziano możliwość dodania sztucznego horyzontu i radiokompasu. Były używane do holowania szybowców i reklam,
- MS 885 "AgricoRallye"- rolnicza odmiana MS 885, konstrukcyjnie identyczna. Zabudowany pod kadłubem zbiornik chemikaliów ciekłych połączony z pompą wiatrakową, tłoczącą zawartość do dysz umieszczonych na rurach mocowanych za krawędzią spływu skrzydła. Opracowany w 1964 r.
- MS 881 "Rallye-Club"- konstrukcyjnie identyczny z MS 880B, masa na miejscach tylnych ograniczona do 110 kg. Silnik Potez 4E-20A lub 4E-20B o mocy 77 kW (105 KM). Oblot- 13.03.1963 r.
- MS 882 "Rallye-Club"- samolot MS 881 z silnikiem Potez o mocy 86 kW (117 KM). Oblatany w 1964 r., zbudowano tylko prototyp,
- MS 898 "Rallye-Commodore"- samolot czteromiejscowy o wzmocnionej strukturze, zbliżonej do MS 885, powiększonym sterze kierunku, lotkach i wzmocnionym podwoziu przednim. Silnik Continental 0-300-A o mocy 108 kW (147 KM). Protoplasta odmian "ciężkich", oblatany w 1964 r.,
- MS 886 "Super Rallye"- konstrukcyjnie identyczny z MS 885. Silnik Lycoming 0-320-E2A o mocy 112 kW (152 KM). Ograniczenie masy na miejscach tylnych do 110 kg. Oblot- 1963 r. Używany był do holowania szybowców,
- MS 892 "Rallye-Commodore 150"- samolot czteromiejscowy, wersja rozwojowa MS 890, ulepszona. Wolanty zamiast drążków. Zmienione owiewki skrzydło- kadłub. Silnik Lycoming 0-320-E2A o mocy 112 kW (152 KM). Oblot- 13.02.1964 r. Samolot przystosowany do holowania szybowców, transportu sanitarnego,
- MS 893 "Rallye-Commodore 180"- zasadniczo identyczny (opracowany równocześnie) z MS 892. Silnik Lycoming 0-320-A2A lub 0-320-A3A o mocy 134 kW (182 KM). Oblot- 7.12.1964 r. Przystosowany do holowania szybowców i transportu sanitarnego. Na późniejszych egzemplarzach stosowano nowe owiewki kół (dało to przyrost prędkości max o ok. 15 km/h). Istniała odmiana przystosowana do mocowania na trójkołowym podwoziu nart Fernandez z tworzywa sztucznego. W 1968 r. MS 892 i MS 893 zostały .zmodyfikowane m.in. przez zmianę wiatrochronu i wyposażenia wnętrza,
- MS 893 "AgricoRallye"- odmiana rolnicza MS 893. Zmodyfikowany podobnie jak MS 885 "AgricoRallye" (zbiornik pod kadłubem). Oblatany w 1966 r. Równolegle opracowano drugi wariant o tym samym oznaczeniu lecz o szerszym zakresie modyfikacji- zbiornik chemikaliów umieszczono wewnątrz kabiny za pilotem (310 dm3), zmienione osłony kabiny. Na skrzydle zaczepy do mocowania rur z opryskiwaczami lub atomizerami. Wykroje w dole przedniej części kadłuba. Oblatany w 1967 r.,
- MS 884 "Rallye-Club"- konstrukcyjnie identyczny z MS 880B. Silnik Franklin 4A235B3 o mocy 93 kW (126 KM). Oblot- 1967 r. Reklamowany w USA jako "Waco Minerva 125". Zbudowano 3 prototypy, próby prowadzono do 1972 r. w firmie Decourt. Zrezygnowano z produkcji seryjnej, prototypy przebudowano na MS 880B. Doświadczenia z tego samolotu wykorzystano przy opracowaniu PZL-110 ”Koliber”,
- MS 894 "Rallye-Commodore 220"- konstrukcyjnie identyczny z MS 893. Silnik Franklin 6A-350-C1 o mocy 162 kW (220 KM). Oblot- 12.05.1967 r. Reklamowany w USA jako "Waco Minerva 220" (rys. 22). Produkowany seryjnie w kilku odmianach- m.in. na nartach metalowych Federal, a także ze zmienionym podwoziem na klasyczne z kółkiem ogonowym i na pływakach. W 1968 r. wprowadzono identyczne modyfikacje jak na MS 892 i MS 893,
- MS 883 "Rallye 115"- konstrukcyjnie identyczny z MS 880B, wzmocnione podwozie przednie, zmienione drobne elementy. Silnik Lycoming 0-235-C2A o mocy 86 kW (117 KM). Oblot- 10.12.1968 r.,
- MS 894 "AgricoRallye"- rolnicza odmiana MS 894 z identycznym zakresem modyfikacji jak II wariant MS 893 "AgricoRallye". Opracowany w 1968 r., nie produkowany seryjnie,
- MS 887 "Rallye 125"- konstrukcyjnie identyczny z MS 880B. Wzmocnione, podwozie przednie. Silnik Lycoming 0-235-F2A o mocy 93 kW (126 KM). Oblot- 10.02.1972 r.,
- "Rallye 100T"- praktycznie identyczny konstrukcyjnie z MS 880B, dwumiejscowy (półka za fotelami przednimi), elektryczne sterowanie klapami, zmienione wyposażenie kabiny. Produkowany seryjnie w latach 1972- 1978,
- "Rallye 125"- samolot MS 887 po modyfikacjach, które objęły wszystkie wersje samolotów w 1972 r. Praktycznie- czteromiejscowa odmiana "Rallye 100T",
- "Rallye 100GT"- MS 880B po modyfikacjach z 1972 r.,
- "Rallye 180GT"- MS 893 po modyfikacjach z 1972 r.,
- "Rallye 100S"- konstrukcyjnie identyczny z wersją "Rallye 100T", powiększony ster kierunku, struktura lokalnie wzmocniona. Silnik Continental lub Rolls-Royce Continental 0-200A o mocy 73 kW (99 KM). Samolot przeznaczony do szkolenia i dopuszczony do wykonywania korkociągów. Oblot- 30.03.1973 r. produkowany seryjnie w latach 1973- 1978, używany przez lotnictwo wojskowe Francji,
- "Rallye 100ST"- konstrukcyjnie zbliżony do "Rallye 125". Silnik i śmigło- jak w "Rallye 100S", możliwość stosowania dużego lub małego steru kierunku. Ograniczenie masy na miejscach tylnych do 110 kg. Oblot- 4.10.1974 r., produkowany seryjnie do 1978 r. Jego konstrukcja była wzorcem dla PZL-110 "Koliber",
- "Rallye 150T"- czteromiejscowy, struktura mieszana: kadłub i usterzenie z wersji "Rallye 100ST", skrzydła i podwozie- z MS 892, trymery i klapka odciążająca jak w MS 892. Silnik Lycoming 0-320-E o mocy 112 kW (152 KM). Oblot- 8.11.1974 r.,
- "Rallye 150 ST"- czteromiejscowy samolot do latania klubowego o poprawionych osiągach. Konstrukcyjnie identyczny z wersją "Rallye 100ST", na lewym sterze wysokości klapka odciążająca, na prawym trymer sterowany. Zespół napędowy jak w "Rallye 150T". Dopuszczony do holowania szybowców. Oblot- 10.01.1975 r.,
- "Rallye 235"- czteromiejscowy, struktura praktycznie identyczna z MS 894, lokalnie dodatkowo wzmocniona. Silnik Lycoming 0-540-B4B5 o mocy 173 kW (235 KM). Oblot- 1.04.1975 r. Produkowany seryjnie w kilku odmianach: 235E (sportowa), 235GT i 235FT (turystyczne), a ponadto 235G (policyjno- bojowo- patrolowa- patrz Rallye "Guerrier") z wyposażaniem obserwacyjno- ratowniczym i 235GA ("Agricole" / "Gaucho"), z których ciekawsze opisane są poniżej,
- "Rallye 235CA "Agricole" / "Gaucho"- rolnicza odmiana "Rallye 235". Zakres modyfikacji podobny jak w MS 894 "AgricoRallye". Zmienione podwozie- zastosowano podwozie z kółkiem ogonowym podobnie jak w MS 894 z nartami. Za pilotem zbiornik chemikaliów o pojemności 500 dm3. drugi o pojemności 80 dm3 może być umieszczony obok pilota. Instalacja rolnicza- 4 atomizery lub rury z 24 do 36 dyszami rozpylającymi, możliwość stosowania rozrzutnika Transland do chemikaliów sypkich. Oblot- 16.05.1977 r. W 1978 r. samolot otrzymał nazwę Rallye "Gaucho". W razie potrzeby samolot ten może być łatwo przebudowany na odmianę ..pasażerską- patrz "Rallye Gabier",
- "Rallye 150/SACMA"- konstrukcyjnie identyczny z "Rallye 150ST". Silnik 4-cylindrowy chłodzony cieczą (wszystkie poprzednie były chłodzone powietrzem) SACMA o mocy 112 kW (152 KM). Jest to jeden z gamy silników lotniczych oferowanych przez firmę SACMA. Silniki SACMA produkowane były w oparciu o podzespoły silników samochodowych Chrysler, co znacznie obniżało ich cenę i upraszczało problem zaopatrzenia w części zamienne. Oblot- sierpień 1977 r.,
- "Rallye Galopin" ("Rallye 110ST ")- samolot przeznaczony do szkolenia. Spotykane inne oznaczenia "Rallye 110ST ". Konstrukcyjnie identyczny z "Rallye 100ST". Silnik Lycoming 0-235L-2A o mocy 81 kW (110 KM). Opracowany na przełomie lat 1977 / 1978,
- "Rallye Garnement"- samolot do szkolenia o poprawionych osiągach, kontynuacja "Rallye 150ST". Konstrukcyjnie identyczny z "Rallye 100ST". Silnik Lycoming 0-360-D2A o mocy 114 kW (155 KM). Opracowany na przełomie lat 1977 / 1978,
- "Rallye Gaillard"- samolot wielozadaniowy, kontynuacja "Rallye 180GT". Silnik Lycoming 0-360-A3A o mocy 134 kW (182 KM),
- "Rallye Gabier"- samolot wielozadaniowy, podwozie jak w "Rallye 235CA" / "Gaucho". Kontynuacja "Rallye 235FT",
- "Rallye Galerien"- samolot do holowania szybowców. Kontynuacja "Rallye 180GT". Silnik Lycoming 0-320-A3A mocy 134 kW (182 KM),
- "Rallye Guerrier"- kontynuacja "Rallye 235G". Odmiana do zadań wojskowych i ratowniczych (patrole, obserwacja, akcje szturmowe, zrzuty sprzętu ratunkowego). Wzmocnione skrzydła z czterema zaczepami do uzbrojenia i wyposażenia. Możliwość alternatywnego podwieszania zasobników z 6 niekierowanymi pociskami rakietowymi kal. 68 mm, zasobników z karabinami maszynowymi (po 2 kaemy kal. 7,62 mm- zapas amunicji 500 nabojów na każdy), bomb, zasobników ze sprzętem do zrzutu lub pojemników z kamerami telewizyjnymi systemu ATAL (samolot w tym przypadku wyposażony jest w nadajnik umożliwiający przekazywanie obrazu do odbiorników na ziemi). Załoga- 1 lub 2 osoby w zależności od rodzaju zadania.
Samoloty "Rallye" były jednym najdłużej produkowanym typem lekkiego samolotu sportowego w Europie, należąc przy tym do wyjątkowo bezpiecznych, udanych i podatnych na modyfikacje rozszerzające możliwość ich wykorzystania. W styczniu 1962 r. firma Morane-Saulnier została zakupiona przez firmę Potez i zmieniła nazwę na SEEMS (Societe d'Exploitation des Etablissements Morane-Saulnier). W 1966 r. w celu produkcji samolotów cywilnych wydzielono firmę pod nazwą SOCATA (Societe de Construction d'Avions de Tourisme et d'Affaires). Do października 1979 r. wyprodukowano ponad 3200 samolotów "Rallye" wszystkich wersji i odmian. Natomiast do zakończenia produkcji w 1984 r.- zbudowano ponad 3500 egz.
W Polsce.
W 1976 r. Polska zakupiła licencję wersji MS 880, MS 880B, MS 884, ”Rallye 100S” i ”Rallye 100ST”. W marcu 1976 r. Polscy piloci zapoznali się na lotnisku Okęcie z samolotem "Rallye 100" (F-BXMZ). W latach 1976- 1977 sprowadzono do Polski 3 wzorcowe samoloty "Rallye 100 ST" (SP-WGA / F-ODDF, F-ODER, F-ODES / SP-WGC).
W dniu 18.04.1978 r. wykonał pierwszy lot zakupiony we Francji samolot SOCATA ”Rallye 100ST” przerobiony na PZL-110 ”Koliber”, natomiast 8.05.1978 r. został oblatany pierwszy PZL-110 ”Koliber” zbudowany w CNPSL PZL-Warszawa.
Przykładowe samoloty SOCATA ”Rallye” użytkowane w polskim lotnictwie sportowym:
-w 1989 r. niepełnosprawny pilot Waldemar Wolski, na zaproszenie Francuskiego Stowarzyszenia Pilotów HP, odbył dwumiesięczne szkolenie lotnicze w aeroklubie Les Mureaux pod Paryżem. Po szkoleniu (20 h), wykonał 4 loty samodzielnie na samolocie Socata "Rallye". Jego instruktorami byli weterani drugiej wojny światowej Guy Eisenbach- pilot dywizjonów 309. i 315 Polskich Sił Powietrznych w Wielkiej Brytanii oraz generał Leon Cuffaut- pilot pułku Normandie- Niemen w ZSRR,
- Morane-Saulnier MS 880- w 2005 r. w polskim rejestrze statków powietrznych znajdowały się 3 samoloty tej wersji. Były używane m.in. przez: Spółkę Cywilną IBEX-UL,
- Morane-Saulnier MS 887- w 2005 r. w użytkowaniu znajdował się 1 egz.,
- Morane-Saulnier MS 892A-180- w 2005 r. w użytkowaniu znajdowały się 2 egz.,
- Morane-Saulnier MS 893A- w 2012 r. znajdował się samolot MS 893A (1968 r. budowy, nr seryjny 10813, napędzany silnikiem Lycoming 0-360-131 o mocy 132 kW / 180 KM). Samolot posiadał niemieckie znaki rejestracyjne,
- SOCATA ”Rallye-253GT”/MS 893E- w 2005 r. w użytkowaniu znajdowało się 5 samolotów (w tym: Aeroklub Polski- 1 egz., dyspozycyjne- 2 egz., prywatne- 2 egz). W dniu 1.01.2007 r. w polskim rejestrze statków powietrznych znajdowało się 6 samolotów tej wersji,
- Morane-Saulnier MS 894E- w 2005 r. używany był 1 egz., w 2008 r.- 3 egz.,
- SOCATA ”Rallye 150”- 2006 r. znajdował się w Polsce samolot o znakach rejestracyjnych SP-FRA,
- SOCATA ”Rallye 235C Gaucho”- w kwietniu 2011 r. został sprowadzony ze Szwecji dla Aeroklubu Nadwiślańskiego samolot o znakach rejestracyjnych SP-KNL.
Konstrukcja:
Trzymiejscowy lub czteromiejscowy wolnonośny dolnopłat o konstrukcji metalowej.
Płat o konstrukcji metalowej, dwuczęściowy, jednodźwigarowy, półskorupowy. Jego struktura (pokrycia, żebra, podłużnice) elektrycznie zgrzewana punktowo z blach duralowych. Dźwigar skrzydła nitowany, pasy dźwigara frezowane z kątowników duralowych. Żebra kesonu noskowego składają się z dwóch części (dolnej i górnej) zgrzewanych do pokryć, a następnie wzajemnie łączonych ze sobą nitami. Część spływowa również zgrzewana, otwarta od tyłu, wzmocniona żebrami siłowymi w miejscach wprowadzenia sił skupionych od podwozia głównego oraz wsporników i szyn lotek i klap. Na całej rozpiętości skrzydła znajdują się dwusegmentowe sloty. Klapy typu Fowlera, lotki szczelinowe, konstrukcji jednodźwigarowej z pokryciem z cienkich blach żłobkowanych w części spływowej. W wersjach "ciężkich" struktura została wzmocniona- powiększono przekroje pasów dźwigara. zmieniono podziały i grubość pokryć. W 1972 r. (gdy całą rodzinę "Rallye" poddawano gruntownej modyfikacji) zmieniono kształt końcówek z owalnego na prostokątny. Wers)e patrolowe i bojowe wyposażono w podskrzydłowe zaczepy do podwieszania wyposażenia i uzbrojenia.
Kadłub o konstrukcji metalowej, półskorupowej, przekrój prostokątno- owalny, w części tylnej- kołowy. Struktura kadłuba składa się z dwóch zasadniczych części: przedniej i tylnej. Część przednia jest konstrukcją półskorupową o przekroju otwartym. Tylna część kadłuba jest również konstrukcją półskorupową, lecz o przekroju zamkniętym Jest ona nitowana z czterech jednakowych ćwiartek uprzednio zgrzewanych z podłużnicami i ćwiartkami wręg. Tył kadłuba zamyka stożkowego kształtu owiewka tłoczona z tworzywa termoplastycznego. W czasie wielu lat produkcji kilkakrotnie zmieniano podziały pokryć i ilość wręg. W wersjach "ciężkich" zwiększono grubości pokrycia. W 1972 r. ujednolicono konstrukcję kadłuba dla obu podstawowych typów. Kabina zakryta.
Usterzenie klasyczne. Usterzenie pionowe ze znacznym skosem. Statecznik pionowy metalowy, dwudźwigarowy, nitowany. Ster kierunku dwudźwigarowy, z pokryciem z cienkich blach żłobkowanych. Statecznik poziomy niedzielony, dwudźwigarowy. Ster wysokości dzielony w płaszczyźnie symetrii samolotu, obie połówki identyczne, dwudźwigarowe, pokryte blachą żłobkowaną.
Podwozie trójkołowe z kołem przednim, stałe.
Wyposażenie- zestawy przyrządów VFR/IFR, ADF, radiostacja UHF, VOR.
Instalacje: elektryczna, hydrauliczna, ogrzewania kabiny.
Silnik- patrz opisy wersji rozwojowych.
Dane techniczne SOCATA ”Rallye” (wg [7]):
Wielkość |
Rozp. |
Dług. |
Wys. |
Pow. nośna |
Masa własna |
Masa start. |
Pręd. max |
Pręd. przel. |
Pręd. min. |
Wzn. |
Pułap |
Zasięg max |
Typ |
||||||||||||
jednostka |
m |
m |
m |
m2 |
kg |
kg |
km/h |
km/h |
km/h |
m/s |
m |
km |
MS 880 / MS 880A |
8,75 |
6,20 |
2,60 |
- |
353 |
518 |
- |
- |
- |
- |
- |
740 |
MS 880B |
9,56 |
6,82 |
2,60 |
12,28 |
450 |
770 |
190 |
170 |
75 |
2,60 |
3000 |
740 |
MS 880B |
9,61 |
6,88 |
2,60 |
12,28 |
500 |
770 |
195 |
173 |
75 |
2,75 |
3200 |
800 |
MS 881 |
9,61 |
6,83 |
2,60 |
12,28 |
465 |
800 |
195 |
180 |
75 |
3,00 |
3200 |
1200 |
MS 882 |
9,61 |
6,83 |
2,60 |
12,28 |
525 |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
MS 883 |
9,61 |
7,16 |
2,60 |
12,28 |
525 |
830 |
200 |
190 |
75 |
3,00 |
- |
1450 |
MS 884 |
9,61 |
7,05 |
2,60 |
12,28 |
525 |
850 |
195 |
185 |
77 |
2,85 |
2600 |
700 |
MS 885 |
9,61 |
6,88 |
2,60 |
12,28 |
455 |
850 |
218 |
200 |
75 |
4,00 |
- |
1100 |
MS 885 |
9,61 |
6,88 |
2,60 |
12,28 |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
MS 886 |
9,61 |
7,00 |
2,70 |
12,28 |
500 |
850 |
218 |
205 |
75 |
5,00 |
4300 |
1000 |
MS 887 |
9,61 |
7,05 |
2,60 |
12,28 |
518 |
840 |
200 |
195 |
75 |
- |
- |
- |
MS 890 |
9,61 |
7,18 |
2,80 |
12,28 |
- |
- |
- |
- |
90 |
- |
- |
- |
MS 892 |
9,61 |
7,18 |
2,80 |
12,28 |
535 |
980 |
210 |
200 |
90 |
3,20 |
2800 |
950 |
MS 893 |
9,61 |
7,18 |
2,80 |
12,28 |
555 |
1050 |
228 |
217 |
93 |
3,50 |
3900 |
900 |
MS 893 |
9,61 |
7,18 |
2,80 |
12,28 |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
MS 894 |
9,61 |
7,16 |
2,80 |
12,28 |
615 |
1100 |
265 |
249 |
95 |
5,17 |
5000 |
1630 |
Rallye |
9,74 |
6,97 |
2,60 |
12,66 |
525 |
770 |
195 |
173 |
75 |
2,75 |
3200 |
730 |
Rallye |
9,74 |
6,97 |
2,80 |
12,66 |
495 |
750 |
195 |
173 |
75 |
2,95 |
3200 |
750 |
Rallye 100ST |
9,74 |
7,06 |
2,80 |
12,66 |
450 |
850 |
195 |
173 |
75 |
2,75 |
3200 |
750 |
Rallye |
9,74 |
7,16 |
2,80 |
12,66 |
510 |
840 |
195 |
180 |
80 |
2,85 |
2600 |
700 |
Rallye 150GT |
9,74 |
7,24 |
2,80 |
12,76 |
550 |
980 |
210 |
198 |
90 |
3,00 |
2600 |
600 |
Rallye |
9,74 |
7,24 |
2,80 |
12,76 |
535 |
950 |
210 |
198 |
86 |
3,40 |
3000 |
1000 |
Rallye |
9,74 |
7,24 |
2,80 |
12,76 |
525 |
870 |
210 |
198 |
95 |
4,40 |
4000 |
1000 |
Rallye 180GT |
9,74 |
7,24 |
2,80 |
12,76 |
570 |
1050 |
240 |
225 |
92 |
4,00 |
3400 |
950 |
Rallye 220GT |
9,74 |
7,25 |
2,80 |
12,76 |
630 |
1100 |
266 |
245 |
95 |
5,00 |
4000 |
1420 |
Rallye |
9,74 |
7,28 |
2,80 |
12,76 |
695 |
1170 |
275 |
245 |
98 |
4,80 |
4200 |
1250 |
Rallye 235 Gaucho |
9,74 |
7,28 |
2,80 |
12,76 |
700 |
1350 |
1301 |
220 |
100 |
4,95 |
- |
900 |
Rallye Galopin |
9,74 |
7,28 |
2,80 |
12,66 |
520 |
770 |
203 |
192 |
75 |
3,20 |
3200 |
740 |
Rallye Garnement |
9,74 |
7,28 |
2,80 |
12,66 |
543 |
870 |
220 |
213 |
74 |
4,06 |
4000 |
960 |
Rallye Galerien |
9,74 |
7,28 |
2,80 |
12,76 |
545 |
955 |
226 |
210 |
83 |
4,42 |
4500 |
840 |
Rallye Gaillard |
9,74 |
7,28 |
2,80 |
12,76 |
566 |
1050 |
235 |
225 |
93 |
3,86 |
3600 |
1110 |
Rallye Gabier |
9,74 |
7,28 |
2,80 |
12,76 |
692 |
1200 |
275 |
245 |
100 |
4,95 |
4500 |
1092 |
Rallye Guerrier |
9,74 |
7,28 |
2,80 |
12,76 |
690 |
1200 |
275 |
245 |
94 |
5,00 |
4500 |
1010 |
Uwagi:
Podwójne wartości danych oznaczają:
- w przypadku masy własnej- masę pierwszego i ostatniego egzemplarza wyprodukowanego samolotu,
1- prędkość opryskiwania.
2- prędkość robocza max.
Galeria
Źródło:
[1] Glass A. ”Samoloty PZL 1928-1978”. Wydawnictwo Komunikacji i Łączności. Warszawa 1980.
[2] Liwiński J. ”Rejestr polskich statków powietrznych 2006”. Przegląd Lotniczy Aviation Revue nr 2/2006.
[3] Komender P. ”Przyjazne Darłowo”. Przegląd Lotniczy Aviation Revue nr 9/2006.
[4] Liwiński J. ”Co lata na polskim niebie, rejestr 2007”. Przegląd Lotniczy Aviation Revue nr 2/2007.
[5] Skonecki Ł. ”Socata Rallye 235C w Aeroklubie Nadwiślańskim”. ”Lotnicza Polska”
[6] allegro.pl.
[7] Makowski T. "Saga rodu Rallye". Skrzydlata Polska nr 46 i 47/1979.
[8] "Pilot niepełnosprwny". Lotnictwo Aviation International nr 4/1992.