SM-6, 1965

Projekt lekkiego śmigłowca wielozadaniowego. Polska.
Model aerodynamiczny śmigłowca SM-6. (Źródło: IL via Glass A., Kubalańca J. ”Polskie konstrukcje lotnicze”).

Kolejnym etapem rozwoju lekkiego śmigłowca SM-4 i SM-4GTD (SM-5) stał się projekt SM-6, opracowany w 1965 r. w biurze konstrukcyjnym WSK Świdnik, kierowanym przez mgr. inż. J. Olejnika. Jako napęd służył również silnik GTD-350, wypróbowany w śmigłowcach PZL Mi-2.

Po opracowaniu koncepcji przeprowadzono szereg konsultacji z potencjalnymi użytkownikami maszyny. Na podstawie tych opinii opracowano założenia konstrukcyjne, a następnie projekt wstępny. Równolegle prowadzono prace badawcze w Instytucie Lotnictwa, gdzie przedmuchano model SM-6 w tunelu aerodynamicznym T-1 oraz zbadano przepływ powietrza do silnika umieszczonego w kadłubie za przedkładnią główną. Ponadto podjęto badania dynamiczne modelu śmigłowca na zjawisko rezonansu przyziemnego.

W trakcie opracowania projektu technicznego prace zostały przerwane. Decyzja ta wynikła z ogólnych tendencji gospodarczych. Nastąpiła zmiana stosunku ekipy rządzącej Władysława Gomułki do przemysłu lotniczego oraz jego dążenia do likwidacji produkcji lotniczej.

Galeria

  • SM-6, rysunek w rzutach. (Źródło: Glass A., Kubalańca J. ”Polskie konstrukcje lotnicze”).

Źródło:

[1] Morgała A. ”Polskie samoloty wojskowe 1945-1980”. Wydawnictwo MON. Warszawa 1980.
[2] "Projekty śmigłowców WSK-Świdnik". Polska Technika Lotnicza. Materiały Historyczne nr 16 (9/2005). Klub Miłośników Historii Polskiej Techniki Lotniczej • Muzeum Techniki W Warszawie, Stowarzyszenie Młodych Inżynierów Lotniczych • SMIL.
[3] Glass A., Kubalańca J. "Polskie konstrukcje lotnicze". Tom 6. Wydawnictwo STRATUS. Sandomierz 2017.
blog comments powered by Disqus