Sipowicz 1, 1926
(Kapitan Sipowicz 1)
Samolot został on oblatany przez konstruktora w 1926 r. Samolot wykazał dobre własności pilotażowe. W czerwcu 1927 r. samolot został pokazany na Wystawie Lotniczej LOPP w Warszawie. Władze lotnicze nie zainteresowały się samolotem. Jego dalsze losy nie są znane. Rozwiązanie podobne do nośnych zastrzałów Sipowicza zastosowała później w swych samolotach amerykańska wytwórnia Bellanca.
Konstrukcja:
Dwumiejscowy półtorapłat o konstrukcji drewnianej.
Płat o ujemnym wzniosie 2°, drewniany, dwudźwigarowy, kryty płótnem, nosek kryty sklejką, wsparty na piramidce z rur stalowych na kadłubie i podparty dwiema parami zastrzałów z rur stalowych. Zastrzały tylne w postaci trójkątnych płatów z pokryciem płóciennym. Usterzenie spawane z rur stalowych, kryte płótnem.
Kadłub kratownicowy, drewniany od samolotu Nieuport 80, z przodu kryty blachą, w części środkowej sklejką, a w części tylnej płótnem. Zbiornik paliwa w przodzie kadłuba. Kabiny odkryte, osłonięte z przodu wiatrochronami.
Usterzenie spawane z rur stalowych, kryte płótnem.
Podwozie stałe, główne dwukołowe, osiowe, spawane z rur stalowych, amortyzowane sznurem gumowym. Płoza ogonowa amortyzowana.
Silnik- chłodzony powietrzem, 9- cylindrowy, gwiazdowy, rotacyjny Le Rhône C (wg [2]- Le Rhône 9)o mocy nominalnej 59 kW (80 KM). Śmigło dwułopatowe, drewniane, stałe.
Dane techniczne Sipowicz 1 (wg [1]):
Rozpiętość- 9,0 m, długość- 7,1 (wg [3]- 6,9) m, wysokość- 2,25 (wg [3]- 2,6) m, powierzchnia nośna- 15,0 m2.
Galeria
Źródło:
[1] Glass A. ”Polskie konstrukcje lotnicze do 1939”. Tom 1. Wydawnictwo STRATUS. Sandomierz 2004.[2] Morgała A. ”Samoloty wojskowe w Polsce 1918-1924”. Wyd. Bellona; Wyd. Lampart. Warszawa 1997.
[3] Sankowski W. ”Kapitan Sipowicz 1”. Lotnictwo z szachownicą nr 10.