Airplane Factory "Sling", lata 2000-ne

Samolot sportowo- turystyczny. RPA.
Samolot sportowo- turystyczny Airplane Factory ”Sling”. (Źródło: Michael Blyth via "Wikimedia Commons").

”Sling” jest lekkim samolotem sportowo-turystycznym, oferowanym jako maszyna klasy LSA, o maksymalnej masie startowej do 600 kg. Standardowo może występować również jako samolot o masie 700 kg, pilot musi jednak wtedy posiadać wyższe kwalifikacje. Projekt samolotu został opracowany w południowoafrykańskiej firmie Airplane Factory.

Samolot może być dostarczany w częściach do samodzielnego montażu lub jako kompletna maszyna. Producent oferuje przy tym 3 modele silników Rotax 912 i 914 o maksymalnej mocy od 59 do 85 kW (80 do 115 KM). Pozwalają one na osiągnięcie prędkości przelotowej w zakresie 190-210 km/h.

W 2009 r. założyciele firmy, Mike Blyth i James Pitman, zdecydowali się na lot samolotem ”Sling” dookoła świata. Standardowe zbiorniki paliwa o pojemności 140 dm zapewniały zasięg ponad 1000 km, zbyt mało, by pokonać Atlantyk i Pacyfik. W związku z tym uzyskano dodatkowe miejsce na paliwo, uszczelniając część elementów skrzydeł. Spowodowało to wzrost maksymalnej masy startowej do 960 kg. Nieznacznie przebudowano podwozie. Usunięto również jedną ze wzmacniających wręg, by umożliwić jednemu z pilotów położenie się w czasie długotrwałych lotów. Tak przygotowany samolot, o oznaczeniu ZU-TAF, w ciągu 39 dni przeleciał glob dookoła, pokonując ponad 41 000. km. Najdłuższy etap, nad Atlantykiem, miał długość 4050 km.

Po triumfalnym powrocie, właściciele spółki zdecydowali się wprowadzić zmiany struktur płatowca do produkcji seryjnej, traktując ZU-TAF jak prototyp. Niestety samolot został utracony 13.02.2010 r. w czasie prób wychodzenia z korkociągu.

W Polsce.

W 2010 r. firma Solaris Group Aviation Wind miała rozpocząć montaż samolotów Airplane Factory ”Sling” z przeznaczeniem na rynek Unii Europejskiej.

Konstrukcja:
Dwumiejscowy dolnopłat o konstrukcji metalowej.
Kabina zakryta z miejscami obok siebie.
Podwozie trójkołowe z kołem przednim, stałe.

Silnik- Rotax 912 ULS o mocy 74 kW (100 KM). Dostępne są również silniki Rotax 912 UL oraz Rotax 914 UL.

Dane techniczne ”Sling” (wg [1]):
Rozpiętość- 9,13 m, długość- 6,6 m, wysokość- 2,42 m, powierzchnia nośna- 11,85 m2.

Źródło:

[1] ”Solaris Group Aviation Wind”
[2] ”Utrata historycznego prototypu”. ”Altair. Agencja lotnicza Sp. z o.o.”
blog comments powered by Disqus