Siegel Mieczysław

Mieczysław Siegel po przeprowadzeniu w 1910 r. pomiarów siły nośnej i oporu profili wyposażył w 1911 r. rower w skrzydła. Maszynę te wypróbował zjeżdżając ze stromych pagórków. W czasie wakacji 1923 r. zbudował swój pierwszy szybowiec, który oznaczył MS-1. M. Siegel był wówczas nauczycielem wiejskim we wsi Skrzynice koło Lublina. Drugim szybowcem był MS-2, zbudowany podczas wakacji w 1924 r. Następny szybowiec MS-3 zbudował podczas wakacji w 1925 r. W 1926 r. Mieczysław Siegel opracował projekt szybowca MS-4. Jego budowę rozpoczął Roman Szynkiewicz wraz z Sieglem, lecz wkrótce się z nim rozstał. Budowę szybowca Szynkiewicz zakończył samodzielnie w 1928 r.

W 1926 r. Mieczysław Siegel zaprojektował jednomiejscowy samolot sportowy MS-5. W 1927 r. konstruktor przeprowadził próby statyczne. W 1928 r. powstał zmodyfikowany egzemplarz samolotu, oznaczony MS-6, niestety z braku silnika nie został oblatany. Projekt samolotu MS-7 z 1929 r. pozostał niezrealizowany. W latach 1930-1934 zbudował trzy szybowce szkolne: MS-8 ”Wróbel”, MS-9 ”Wróbel - ulepszony” oraz MS-10 ”Wróbel III”. W 1936 r. powstał uproszczony szybowiec MS-11 do ćwiczeń na chwiejnicy. W 1937 r. rozpoczął budowę następnego prostego szybowca szkolnego MS-12, przeznaczonego do początkowego szkolenia. Jego budowa nie została ukończona.

W latach 1937-1938 powstał szybowiec treningowy MS-13 ”Bocian” (”Bociek”). W 1939 r. M. Siegel zaprojektował ulepszoną wersję- MS-14, która miała służyć do lotów żaglowych. Jego budowę przerwał wybuch II wojny światowej.

Konstrukcje:
Siegel-latający rower, 1911, szybowiec pionierski.
MS-1, 1923, szybowiec amatorski.
MS-2, 1924, szybowiec amatorski.
MS-3, 1925, szybowiec amatorski.
MS-4, 1928, szybowiec amatorski.
MS-5, 1927, amatorski samolot sportowy.
MS-6, 1928, amatorski samolot sportowy.
MS-7, 1929, projekt amatorskiego samolotu sportowego.
MS-8 ”Wróbel”,, 1930, amatorski szybowiec szkolny.
MS-9 ”Wróbel - ulepszony” (”Wróbel II”), 1933, amatorski szybowiec szkolny.
MS-10 ”Wróbel III”, 1934, amatorski szybowiec szkolny.
MS-11, 1936, amatorski szybowiec szkolny.
MS-12, 1937, amatorski szybowiec szkolny.
MS-13 ”Bocian” (”Bociek”), 1938, amatorski szybowiec treningowy.
MS-14, 1939, amatorski szybowiec treningowy.

Źródło:

[1] Glass A. ”Polskie konstrukcje lotnicze 1893-1939”. Wydawnictwo Komunikacji i Łączności. Warszawa 1977.
[2] Glass A. ”Polskie konstrukcje lotnicze do 1939”. Tom 1. Wydawnictwo STRATUS. Sandomierz 2004.
blog comments powered by Disqus