MS-13 / MS-14 "Bocian" , 1938- 1939
("Bociek")

W 1937 r. Mieczysław Siegel zaprojektował szybowiec treningowy MS-13 "Bocian" (zwany czasem "Bociek"). W 1938 r. szybowiec został ukończony i konstruktor przeprowadził statyczną próbę wytrzymałości konstrukcji- nie dopuszczając jednak do jej zniszczenia. Oblot i loty próbne przeprowadził konstruktor w lecie 1938 r., przy starcie z holu za samochodem. Szybowiec wziął udział w Święcie Przysposobienia Wojskowego i Wychowania Fizycznego w Milejowie. Podczas lotów pokazowych szybowiec został uszkodzony.
W 1939 r. M. Siegel zaprojektował ulepszoną wersję- MS-14, która miała służyć do lotów żaglowych. Wybuch wojny we wrześniu 1939 r. przerwał budowę tego szybowca. Niedokończony szybowiec po wojnie został przekazany do Muzeum Ziemi Lubelskiej.
Konstrukcja.
Jednomiejscowy zastrzałowy górnopłat o konstrukcji drewnianej.
Płat prostokątny, dwudzielny, dwudźwigarowy z wykrzyżowaniem międzydźwigarowym, z każdej strony podparty dwoma zastrzałami. Sklejkowy keson noskowy do pierwszego dźwigara. Pokrycie płata płótnem. Płat wyposażony w lotki.
Kadłub o przekroju prostokątnym, półskorupowy, czteropodłużnicowy kryty sklejką. Miejsce pilota otwarte, bez wiatrochronu.
Usterzenie wolnonośne. Statecznik pionowy integralny z kadłubem. Ster wysokości płytowy, podparty na przegubach zastrzałami rurkowymi o kształcie odwróconego V. Pokrycie sterów płótnem.
Podwozie płozowe. Płoza przednia jesionowa, amortyzowana stalowymi krążkami. Płoza tylna stalowa.
Dane techniczne MS-13 (wg [1]):
Rozpiętość- 11,2 m, długość- 6,0 m, wysokość- 1,2 m, powierzchnia nośna- 13,7 m2.
Masa własna- 77 kg, masa użyteczna- 73 kg, masa całkowita- 150 kg.
Galeria
Źródło:
[1] Glass A. ”Polskie konstrukcje lotnicze 1893-1939”. Wydawnictwo Komunikacji i Łączności. Warszawa 1977.[2] Glass A. "Polskie konstrukcje lotnicze do 1939". Tom 3. Wydawnictwo STRATUS. Sandomierz 2008.