MS-10 "Wróbel III", 1934

Amatorski szybowiec szkolny. Polska.

W 1934 r. Mieczysław Siegel zbudował szybowiec szkolny - MS-10 ”Wróbel III”, będący dalszym rozwinięciem szybowców MS-8 (MS-9) ”Wróbel”. MS-10 posiadał powiększoną powierzchnią płata, usztywnieniem płata drutami, a nie zastrzałami, wyższą skrzynką, innym wykrzyżowaniem kraty i zmienionym kształtem statecznika pionowego.

Konstruktor na szybowcu MS-10 wykonał w 1934 r. loty, startując na linie holowanej za końmi. Najdłuższy lot holowany miał 3 km długości. W 1935 r. M. Siegel zorganizował Tydzień Lotniczy w Puchaczowie, wykonując loty pokazowe na MS-10. Podczas tych pokazów wysokość osiągnięta na holu za końmi przekraczała 100 m. Podczas tych pokazów szybowiec został rozbity. Później został prowizorycznie wyremontowany, lecz lotów na nim już nie wykonywano.

Szybowiec został przechowany przez konstruktora przez lata II wojny światowej i w 1950 r. oddany do dyspozycji Ligi Przyjaciół Żołnierza w Milejowie na defiladę na Ogólnopolskie Dożynki w Lublinie. Po defiladzie nie został zwrócony konstruktorowi i uległ zniszczeniu.

Konstrukcja:
Jednomiejscowy zastrzałowy górnopłat o konstrukcji drewnianej.
Płat prostokątny, lekko zwężony na końcach, dwudzielny, dwudźwigarowy, z wykrzyżowaniem międzydźwigarowym, usztywniony linkami do wieżyczki i skrzynki. Nosek płata do pierwszego dźwigara kryty kartonem. Pokrycie skrzydeł szarym papie­rem pakowym usztywnionym żelatyną.
Kadłub kratowy płaski, składający się ze skrzynki, słupka przedniego przed miejscem pilota, słupka głównego i odejmowanej kraty ogonowej. Na skrzynce siodełko pilota i sterownica.
Usterzenie poziome niedzielone. Pokrycie usterzenia szarym papie­rem pakowym usztywnionym żelatyną.
Podwozie płozowe. Płoza przednia jesionowa, amortyzowana krąż­kami. Z tyłu kadłuba płoza ogonowa.

Dane techniczne MS-10 (wg [1]):
Rozpiętość- 9,0 m, długość- 7,0 m, wysokość- 2,1 m, powierzchnia nośna- 12,0 m2.
Masa własna- 66 kg, masa użyteczna- 60 kg, masa całkowita- 126 kg.

Źródło:

[1] Glass A. ”Polskie konstrukcje lotnicze 1893-1939”. Wydawnictwo Komunikacji i Łączności. Warszawa 1977.
[2] Glass A. "Polskie konstrukcje lotnicze do 1939". Tom 3. Wydawnictwo STRATUS. Sandomierz 2008.
blog comments powered by Disqus