MS-8 "Wróbel" / MS-9 "Wróbel II", 1930-1933
("Wróbel- ulepszony")

Amatorski szybowiec szkolny. Polska.
Szybowiec amatorski MS-8 ”Wróbel”. (Źródło: Glass A. ”Polskie konstrukcje lotnicze 1893-1939”. Wydawnictwa Komunikacji i Łączności. Warszawa 1976).

Mieczysław Siegel zbudował w 1930 r. szybowiec szkolny MS-8 "Wróbel". Na szybowcu tym konstruktor wykonał liczne loty, ciągnięty przy starcie przez pomocników na linie oraz na holu za końmi. We wrześniu i październiku 1931 r. MS-8 wraz z konstruktorem wziął udział w I Wyprawie Szybowcowej do Ustjanowej, zorganizowanej przez Sekcję Szybowcową Lubelskiego Klubu Lotniczego. Szybowiec używany był tylko do szurów (których wykonał 122), gdyż z powodu pokrycia go papierem nie został dopuszczony do lotów. W 1932 r. wyko­nano na nim loty w Trzeszkowicach koło Lublina, na wzgórzach Stawy k. Dęblina i na Wiśniowej Górze między Starym Sączem i Nowym Sączem.

Na wiosnę 1933 r. M. Siegel zbudował ulepszoną wersję MS-9 "Wróbel - ulepszony" (lub "Wróbel II"). Został jednak rozbity w czerwcu 1933 r. w Turowoli podczas lotu po starcie z liny.

Dalszym rozwojem był szybowiec MS-10 "Wróbel III".

Konstrukcja.
Jednomiejscowy zastrzałowy górnopłat o konstrukcji drewnianej.
Płat prostokątny, lekko zwężony na końcach, dwudzielny, dwudźwigarowy, podparty drewnianymi zastrzałami. Pokrycie skrzydeł szarym papierem pakowym, usztywnionym żelatyną. MS-9 miał płaty usztywnione linkami mocowanymi do wieżyczki i skrzynki.
Kadłub w postaci płaskiej kraty, składającej się ze skrzynki krytej sklejką, słupka przedniego umieszczonego przed miej­scem pilota, słupka głównego i belek ogonowych wykrzyżowanych prętami. Na skrzynce- siodełko pilota i sterownica ręczna. Między przednim końcem płozy a przodem skrzynki zamocowany orczyk sterownicy nożnej.
Usterzenie poziome niedzielone. Statecznik pionowy stanowił ostatni odcinek kraty kadłubowej. Nosek płata do pierwszego dźwigara kryty sklejką. Pokrycie usterzenia szarym papierem pakowym, usztywnionym żelatyną.
Podwozie płozowe. Pod skrzynką jesio­nowa płoza amortyzowana dętką. Na końcu kadłuba jesionowa płoza ogonowa.

Dane techniczne MS-8 (wg [1]):
Rozpiętość- 8,0 m, długość- 5,5 m, wysokość- 1,3 m, powierzchnia nośna- 10,0 m2.
Masa własna- 48 kg, masa użyteczna- 60 kg, masa całkowita- 108 kg.

Dane techniczne MS-9 (wg [1]):
Rozpiętość- 8,6 m, długość- 6,0 m, wysokość- 2,1 m, powierzchnia nośna- 12,2 m2.
Masa własna- 63 kg, masa użyteczna- 60 kg, masa całkowita- 123 kg.

Galeria

  • Szybowiec amatorski MS-9 ”Wróbel II”. (Źródło: Glass A. ”Polskie konstrukcje lotnicze 1893-1939”. Wydawnictwa Komunikacji i Łączności. Warszawa 1976).
  • MS-8 ”Wróbel”, rysunek w trzech rzutach. (Źródło: Glass A. ”Polskie konstrukcje lotnicze 1893-1939”. Wydawnictwa Komunikacji i Łączności. Warszawa 1977).
  • MS-9 ”Wróbel II”, rysunek w trzech rzutach. (Źródło: Glass A. ”Polskie konstrukcje lotnicze 1893-1939”. Wydawnictwa Komunikacji i Łączności. Warszawa 1977).
  • Szybowiec MS-8 ”Wróbel” podczas wyprawy do Ustjanowej w 1930 r. (Źródło: ”Polskie konstrukcje lotnicze do 1939”. Tom 3).

Źródło:

[1] Glass A. ”Polskie konstrukcje lotnicze 1893-1939”. Wydawnictwo Komunikacji i Łączności. Warszawa 1977.
[2] Glass A. "Polskie konstrukcje lotnicze do 1939". Tom 3. Wydawnictwo STRATUS. Sandomierz 2008.
blog comments powered by Disqus