MS-8 "Wróbel" / MS-9 "Wróbel II", 1930-1933
("Wróbel- ulepszony")

Na wiosnę 1933 r. M. Siegel zbudował ulepszoną wersję MS-9 ”Wróbel - ulepszony” (lub ”Wróbel II”). Został jednak rozbity w czerwcu 1933 r. Dalszym rozwojem był szybowiec MS-10 ”Wróbel III”.
Konstrukcja.
Jednomiejscowy zastrzałowy górnopłat o konstrukcji drewnianej.
Płat prostokątny, lekko zwężony na końcach, dwudzielny, dwudźwigarowy, podparty drewnianymi zastrzałami. Nosek płata do pierwszego dźwigara kryty sklejką. Pokrycie skrzydeł szarym papierem pakowym, usztywnionym żelatyną. Płat wyposażony w lotki.
Kadłub w postaci płaskiej kraty, składającej się ze skrzynki krytej sklejką, słupka przedniego umieszczonego przed miejscem pilota, słupka głównego i belek ogonowych wykrzyżowanych prętami. Na skrzynce siodełko pilota. Pod skrzynką jesionowa płoza amortyzowana dętką. Na końcu kadłuba jesionowa płoza ogonowa.
Usterzenie poziome niedzielone. Statecznik pionowy stanowił ostatni odcinek kraty kadłubowej. Pokrycie usterzenia szarym papierem pakowym, usztywnionym żelatyną.
Dane techniczne MS-8 (wg [1]):
Rozpiętość- 8,0 m, długość- 5,5 m, wysokość- 1,3 m, powierzchnia nośna- 10,0 m2.
Masa własna- 48 kg, masa użyteczna- 60 kg, masa całkowita- 108 kg.
Dane techniczne MS-9 (wg [1]):
Rozpiętość- 8,6 m, długość- 6,0 m, wysokość- 2,1 m, powierzchnia nośna- 12,2 m2.
Masa własna- 63 kg, masa użyteczna- 60 kg, masa całkowita- 123 kg.
Galeria
Źródło:
[1] Glass A. ”Polskie konstrukcje lotnicze 1893-1939”. Wydawnictwo Komunikacji i Łączności. Warszawa 1977.