Rotorcraft "Grasshopper", 1962

Śmigłowiec wielozadaniowy. Wielka Brytania.
Śmigłowiec wielozadaniowy Rotorcraft ”Grasshopper”. (Źródło: archiwum).

W 1960 r. w firmie Servotec został przez opracowany mały, dwumiejscowy śmigłowiec ”Grasshopper” z dwoma współosiowymi wirnikami przeciwbieżnymi o dość nie­zwykłej koncepcji. Jego konstruktorem był Jacob Samuel Shapiro- emigrant z Polski. Do realizacji tego projektu została założona firma Rotorcraft Ltd. Projekt był finansowany przez F.G. Mitchella z firmy Mitchell Engineering.

W swej ostatecznej postaci śmigłowiec posiadał kadłub nieco podobny do połączenia samochodu sportowego z małym usterzeniem ogonowym w kształcie litery V i płozowym podwoziem. Do napędu zastosowano dwa silniki tłokowe Walter ”Mikron” o mocy po 48 kW (65 KM), wg [3]- do napędu zostały zastosowane silniki Continental 0-200-A o mocy 74 kW każdy (budowane z licencji przez Rolls-Royce). Charakterystyczną cechą śmigłowca jest zabu­dowa obu silników w przedniej części kadłuba, co umożliwiło łatwe sprzęgnięcie ich z wirnikami. Napędzały one dwa dwułopatowe, przeciwbieżne i współosiowe wirniki nośne zamontowane na pylonie tuż przed przednią szybą kabiny. Ten układ śmigłowca przyczynił się niewątpli­wie do uzyskania niskiego ciężaru konstrukcji. Dwa silniki zapewniały większe bezpieczeństwo niż u przeciętnych śmigłowców tej klasy.

Prototyp (G-ARVN) został oblatany w marcu 1962 r. (wg [1]- zbudowano dwa prototypy, które wykonały pierwsze loty w latach 1962 i 1963). Była to udana konstrukcja o wysokich osiągach. Niestety wiosną 1963 r. próby śmigłowca zostały zawieszone. Miała na to wpływ śmierci finansującego je F.G. Mitchella.

Kiedy w 1965 r. doszło do połączenia firm Rotorcraft Ltd. i Servotec Ltd. z Cierva Autogiro Ltd. i utworzenia nowej organizacji o nazwie Cierva Rotorcraft Company wznowiono prace nad ”Grasshopperem”. Powstał wówczas śmigłowiec Cierva CR.LTH-1 ”Grasshopper” Mk.III (CR-Twin).

W Polsce.

Opis śmigłowca Rotorcraft ”Grasshopper” zamieściłem w mojej encyklopedii, ponieważ jego głównym konstruktorem był- Jacob Samuel Shapiro- emigrant z Polski.

Konstrukcja:
Dwumiejscowy śmigłowiec w układzie z dwoma współosiowymi wirnikami przeciwbieżnymi.
Śmigłowiec posiadał dwa dwułopatowe, przeciwbieżne i współosiowe wirniki nośne zamontowane na pylonie tuż przed przednią szybą kabiny. Łopaty zamocowane są bezprzegubowo (mogą tylko obracać się dookoła osi podłużnych), co pozwoliło na zbliżenie wirników (skrócenie wa­łów).
Kabina zakryta, typu samochodo­wego, umieszczona za osią wirników. Do­stęp do kabiny przez wygodne drzwi z obu stron. Zakończenie kadłuba za kabiną ma kształt spłaszczonego stożka.
Na końcu kadłuba umieszczone są dwie niewielkie powierzchnie ustateczniające ustawione w literę V.
Podwozie płozowe.

Napęd- 2 silniki Walter ”Mikron” o mocy 48 kW (65 KM) każdy. Wg [3]- do napędu zostały zastosowane silniki Continental 0-200-A o mocy 74 kW (100 KM) każdy.

Dane techniczne Rotorcraft ”Grasshopper” (wg [3]):
Średnica wirników- 7,62 m, wyso­kość całkowita- 2,86 m, szerokość kadłuba- 1,9 m.
Masa własna- 562 kg, masa cał­kowita- 906 kg.
Prędkość max- 177 km/h, prędkość przelotowa- 168 km/h, prędkość wznoszenia z dwoma silnikami- 8,4 m/s, prędkość wznoszenia z jednym sil­nikiem- 1,4 m/s, pułap dynamiczny-  850 m, pułap statyczny z wpływem ziemi- 3050 m, pułap statyczny bez wpływu ziemi- 2100 m, zasięg- 425 km.

Galeria

  • Rotorcraft ”Grasshopper”, rysunek w trzech rzutach. (Źródło: Skrzydlata Polska nr 21/1963).

Źródło:

[1] Witkowski J. ”Polski wkład w technikę śmigłowcową”. ”Lotnictwo stulecie przemiany”. Fundacja Otwartego Muzeum Techniki. Wrocław 2003.
[2] ”All The World's Rotorcraft”.
[3] (JS) "Śmigłowiec turystyczny Rotorcraft Grasshopper". Skrzydlata Polska nr 21/1963.

blog comments powered by Disqus