Cierva CR.LTH-1 "Grasshopper" Mk.III , 1969
(Cierva CR Twin, Cierva CR.420, Cierva CR.640)

Śmigłowiec wielozadaniowy. Wielka Brytania.
Śmigłowiec wielozadaniowy Cierva CR.LTH-1 ”Grasshopper” Mk.III. (Źródło: Nimbus227 via ”Wikimedia Commons”).
Kiedy w 1965 r. doszło do połączenia firm Rotorcraft Ltd. i Servotec Ltd. z Cierva Autogiro Ltd. i utworzenia nowej organizacji o nazwie Cierva Rotorcraft Company wznowiono prace nad ”Grasshopperem”. Otworzyło to możliwości wznowienia prac nad śmigłowcem Rotorcraft ”Grasshopper” (na udział w sponsoringu zdecydował się znany przemysłowiec James Weir) i Jacob Samuel Shapiro szybko przekonstruował śmigłowiec na dwusilnikową maszynę 4-6-miejscową Cierva CR.LTH-1 ”Grasshopper” Mk.III (oznaczony później jako Cierva CR Twin).

Śmigłowiec zbudowany był w identycznym układzie jak jego poprzednik- z dwoma współosiowymi wirnikami przeciwbieżnymi. Otrzymał jednak większy kadłub o bardziej opływowej sylwetce zakończony cienką belką ogonową z zamontowanym usterzeniem pionowym. Pierwszy prototyp (G-AWRP), napędzany dwoma silnikami Rolls-Royce Continental O-360, został oblatany 18.08.1969 r. Następnie powstały dalsze dwa prototypy: G-AXFM oblatany w końcu 1969 r. oraz G-AZAU w połowie 1971 r. Ten ostatni prototyp był napędzany silnikami Continental IO-360-D. W 1970 r. śmigłowiec został wystawiony na salonie lotniczym w Farnborough. Opracowane zostały projekty dwóch wersji seryjnych: Cierva CR.420 napędzana silnikami Continental TSIO-360-A oraz Cierva CR.640 z silnikami Continental Tiara T6-320. W 1975 (wg [1]- 1971) r., ze względu na wstrzymanie dalszego finansowania, rozwój konstrukcji został zawieszony. Obecnie pierwszy prototyp znajduje się w zbiorach The Helicopter Museum w Weston-super-Mare.

W Polsce.

Opis śmigłowca Cierva CR.LTH-1 ”Grasshopper” Mk.III (Cierva CR Twin) zamieściłem w mojej encyklopedii, ponieważ jego głównym konstruktorem był- Jacob Samuel Shapiro- emigrant z Polski.

Konstrukcja:
Czteromiejscowy (wg innych źródeł- pięcio- lub sześciomiejscowy) śmigłowiec w układzie z dwoma współosiowymi wirnikami przeciwbieżnymi.
Kabina zakryta.
Podwozie płozowe.

Napęd- 2 silniki tłokowe:
- CR.LTH-1- Rolls-Royce Continental O-360 o mocy 101 kW (137 KM) każdy,
- trzeci prototyp- Continental IO-360-D o mocy 157 kW (213 KM) każdy,
- CR.420- Continental TSIO-360-A o mocy 157 kW (213 KM) każdy,
- CR.640- Continental Tiara T6-320 o mocy 239 kW (325 KM) każdy.

Dane techniczne CR.LTH-1 (wg Internet):
Średnica wirnika- 10,06 m, długość kadłuba- 8,52 (wg [2]- 8,58) m, wysokość- 3,02 m, powierzchnia nośna (zataczana przez wirnik)- 74,7 m2.
Masa własna- 878 kg, masa całkowita- 1439 kg, masa startowa max- (wg [2]- 1564) kg.
Prędkość max- 209 (wg [2]- 222) km/h, prędkość przelotowa- 120 (wg [2]- 193) km/h, wznoszenie- 7,1 m/s, pułap- 6100 m, zasięg- 804 km.

Źródło:

[1] Witkowski J. ”Polski wkład w technikę śmigłowcową”. ”Lotnictwo stulecie przemiany”. Fundacja Otwartego Muzeum Techniki. Wrocław 2003.
[2] ”All The World's Rotorcraft”
blog comments powered by Disqus