Ścibor-Rylski Adam
Adam Ścibor-Rylski pochodził z ziemi lwowskiej.
Jako student Politechniki Warszawskiej studiował budowę samolotów i w latach 1936-1937 opracował projekt jednomiejscowego sportowego samolotu słabosilnikowego RS-III (później oznaczony SR-3). Uzyskał zgodę Ministerstwa Komunikacji na poparcie finansowe, a Śląskie Warsztaty Szybowcowe w Bielsku podjęły się w 1938 r. wykonania projektu. Po ukończeniu Politechniki Warszawskiej pracował w Instytucie Badań Technicznych, a potem w Śląskich Warsztatach Szybowcowych.
W roku następnym inż. Ścibor-Rylski został kierownikiem technicznym tych zakładów i miał możność czuwania nad wykonaniem swego projektu. Kiedy z końcem wiosny 1939 r. płatowiec był gotowy do prób, trudności zaczął nasuwać problem zdobycia właściwego silnika o małej mocy. Zgodnie z początkowym projektem miał być użyty silnik francuski Avia o mocy 25 KM. Niestety uległ on poważnym uszkodzeniu przy próbach. Zakupiono więc inny silnik, Sarolea "Albatros" o mocy 32 KM ale zbyt duże wibracje wykluczały jego użycie w tym typie samolotu. Wybuch wojny przerwał niestety dalsze próby RS III.
Służbę lotniczą rozpoczął w Szkole Podchorążych w Dęblinie. Wojnę odbył jako oficer techniczny. Po wojnie pracował w angielskim przemyśle lotniczym. Studiował zagadnienia astronautyki w Imperial College. Otrzymał wyższy stopień akademicki pisząc pracę doktorską. Był "senior lecturer" (starszy wykładowca) na wydziale aeronautycznym w City University. Jest autorem książki o aerodynamice samochodów. W życiu społecznym był Przewodniczącym Komitetu Wykonawczego Stowarzyszenia Lotników Polskich w Wielkiej Brytanii.
Konstrukcje:
RS-III (SR-3), 1939, amatorski samolot sportowy.
Źródło:
[1] Glass A. ”Polskie konstrukcje lotnicze 1893-1939”. Wydawnictwo Komunikacji i Łączności. Warszawa 1977.[2] Czerniawski M. "Jeden z czterdziestu. Prof. inż Adam Ścibor-Rylski jako konstruktor lotniczy". Skrzydła Zjazd Lotników Polskich 1978.