RS-III (SR-3), 1939

Amatorski samolot sportowy. Polska.
Amatorski samolot sportowy RS-III. (Źródło: ”Polskie konstrukcje lotnicze do 1939”. Tom 3).

Student Politechniki Warszawskiej- Adam Ścibor-Rylski zaprojektował w roku akademickim 1936/1937 samolot słabosilnikowy RS-III (później oznaczony SR-3). Pomyślany jako tani i prosty jednomiejscowy samolot popularny.

Budowę jego rozpoczęły w 1938 r. Śląskie Warsztaty Szybowcowe w Bielsku. W 1939 r. konstruktor został kierownikiem technicznym tych warsztatów i doprowadził budowę do końca. Na wiosnę 1939 r. płatowiec był gotowy, lecz nie miał silnika. Samolot miał być napędzany francuskim silnikiem Avia 4 o mocy 18 kW (25 KM), lecz silnik rozleciał się podczas prób w Instytucie Technicznym Lotnictwa. Konstruktor zakupił silnik Sarolea "Albatros" o mocy 23,5 kW, którego drgania były dość trudne do opanowania.

Do oblotu nie doszło z powodu wybuchu wojny we wrześniu 1939 r. Przez kilka miesięcy RS-III był przechowywany w Bielsku, lecz, w obawie represji ze strony okupanta, został zniszczony.

Konstrukcja:
Jednomiejscowy wolnonośny górnopłat o konstrukcji drewnianej.
Płat prostokątno- trapezowy z zaokrąglonymi końcami, niedzielony, drewniany, dwudźwigarowy, kryty sklejką, część płata za drugim dźwigarem oraz lotki różnicowe- kryte płótnem. Profil płata Clark Y 12%.
Kadłub półskorupowy, drewniany, kryty sklejką. Kabina jedno miejscowa z osłoną odejmowaną.
Usterzenie konstrukcji drewnianej. Stateczniki kryte sklejką, stery- płótnem.
Podwozie klasyczne stałe. Podwozie główne z rur stalowych z amortyzatorami ściskanymi z gumy w kadłubie. Koła drewniane z oponami. Płoza ogonowa z płaskiej sprężyny stalowej.

Silnik- chłodzony powietrzem, dwucylindrowy, dwusuwowy Sarolea "Albatros" o mocy 22- 23,5 kW (30-32 KM).
Śmigło dwułopatowe, drewniane, stale. Zbiornik paliwa przed kabiną.

Dane techniczne RS-III (wg [1]):
Rozpiętość- 8,0 m, długość- 6,5 m, wysokość- 2,1 m, powierzchnia nośna- 11,0 m2.
Masa własna- 160 kg, masa użyteczna- 110 kg, masa całkowita- 270 kg.
Prędkość max- 120 km/h, prędkość przelotowa- 90 km/h, wznoszenie- 2,0 m/s, pułap- 3000 m, zasięg- 170 km.

Galeria

  • RS-III, rysunek w rzutach. (Źródło: Glass Andrzej ”Polskie konstrukcje lotnicze 1893-1939”).
  • Samolot sportowy RS-III w widoku z przodu. (Źródło: ”Polskie konstrukcje lotnicze do 1939”. Tom 3).

Źródło:

[1] A. Glass ”Polskie konstrukcje lotnicze 1893-1939”. Wydawnictwo Komunikacji i Łączności. Warszawa 1977.
[2] Glass A. "Polskie konstrukcje lotnicze do 1939". Tom 3. Wydawnictwo STRATUS. Sandomierz 2008.
blog comments powered by Disqus