Schreck FBA-17HE2, 1923

Latająca łódź szkolno-treningowa. Francja.
Latająca łódź szkolno-treningowa Schreck FBA-17HE2. (Źródło: Pilot nr 9-10/1928).

Latająca łódź szkolno-treningowa Schreck FBA-17HE2 została opracowana i zbudowana we francuskiej wytwórni lotniczej FBA Hydroavions Louis Schreck w Argenteuil, w departamencie Sekwany. Jej konstruktorem był właściciel firmy Louis Schreck. Prototyp został oblatany w 1923 r.

Dalszym rozwojem konstrukcji była amfibia obserwacyjno-łącznikowa Schreck FBA-17HMT2.

W Polsce.

W 1925 r. zamówiono we Francji dla Morskiego Dywizjonu Lotniczego (MDL) w Pucku 6 wodnosamolotów Schreck FBA-17HE2 (razem z nimi zamówiono również 12 obserwacyjno-łącznikowych amfibii Schreck FBA-17HMT2). Wg [2]- w Polsce używano łącznie 18 wodnosamolotów FBA-17, w tym 2 w lotnictwie cywilnym. Dostarczone zostały wiosną 1926 r. W MDL samolotowi nadano cyfrowe oznaczenie typu: 4. Przydzielono je do Sekcji Ćwiczeń, gdzie służyły do szkolenia i treningu pilotów łodzi latających. W miarę potrzeb przydzielano je na krótki czas do Morskiej Eskadry Obserwacyjnej. Trzy egzemplarze zostały rozbite w wypadkach lotniczych, pozostałe dwa pod koniec służby były używane jako łącznikowe. Szósty z dostarczonych przeznaczono na części zamienne. Najdłużej w służbie pozostał Schreck nr 4-4, który był osobistym samolotem dowódcy MDL aż do września 1939 r. Ewakuowany na Hel 1. 09. 1939 r. został po ataku lotniczym zniszczony przez obsługę 8. 09. 1939 r.

Konstrukcja:
Dwumiejscowy dwupłat o konstrukcji drewnianej.
Płaty dwudźwigarowe. Górny niedzielony, dolny dwudzielny. Po­krycie: nosek sklejką, reszta płót­nem. Lotki tylko na górnym płacie. Pod dolnym płatem pływaki stabili­zujące. Komora płatów jednoprzęsłowa połączona stojakami i usztyw­niona ścięgnami z drutu.
Kadłub łodziowy z redanem, płaskodenny. Kratownica pokryta sklejką. Kabina odkryta, dwuster z miejscami instruktora i ucznia obok siebie. Sterownice podwójne.
Usterzenie- statecznik pio­nowy integralny z kadłubem, pokryty sklejką. Statecznik poziomy podparty zastrzałami. Pokrycie sterów płótnem.

Silnik- 8-cylindrowy, w układzie V, chłodzony wodą Hispano-Suiza 8aa o mocy 110 kW (150 KM). Śmigło drewniane pchające. Zbiornik paliwa 150 dm3 w kadłubie.

Dane techniczne FBA-17HE2 (wg [1]):
Rozpiętość- 12,87 m, długość- 8,94 m, wysokość- 3,20 m, powierzchnia nośna- 36,50 m2.
Masa własna- 890 kg, masa użyteczna- 260 kg, masa całkowita- 1150 kg.
Prędkość max- 162 km/h, prędkość lądowania- 80 km/h, wznoszenie- 3,3 m/s, pułap- 5000 m, zasięg- 400 km.

Galeria

  • Schreck FBA-17HE2, rysunek w trzech rzutach. (Źródło: Morgała A. ”Samoloty w polskim lotnictwie morskim”. Wydawnictwa Komunikacji i Łączności. Warszawa 1985).
  • Latająca łódź Schreck FBA-17HE2 nr 4.4 w locie. (Źródło: via Konrad Zienkiewicz).
  • Latająca łódź Schreck FBA-17HE2 nr 4.4 w locie. (Źródło: via Konrad Zienkiewicz).
  • Latająca łódź szkolno-treningowa Schreck FBA-17HE2 nr 4-2. (Źródło: forum.odkrywca.pl).
  • Latająca łódź Schreck FBA-17HE2 nr 4-5. (Źródło: forum.odkrywca.pl).
  • Latająca łódź Schreck FBA-17HE2 nr 4-1. (Źródło: forum.odkrywca.pl).

Źródło:

[1] Morgała A. ”Samoloty wojskowe w Polsce 1924-1939”. Wyd. Bellona. Warszawa 2003.
[2] Belcarz B. ”Polskie lotnictwo we Francji 1940”. Wydawnictwo STRATUS. Sandomierz 2002.
[3] Domański J. "Samolot- amfibia patrolowa Schreck FBA-17HMT2". Żołnierz Polski nr nn.
[4] Morgała A. "Samoloty w polskim lotnictwie morskim". Wydawnictwa Komunikacji i Łączności. Warszawa 1985.
blog comments powered by Disqus