Sablatnik C-I, 1917

Samolot rozpoznawczy. Niemcy.
Samolot rozpoznawczy Sablatnik C-I. (Źródło: Gray P., Thetford O. ”German Aircraft of the First World War”. Doubleday & Company, Inc. Garden City. New York 1970).
Samolot rozpoznawczy Sablatnik C-I zbudowany został w 1917 r. w firmie Sablatnig-Flugzeugbau GmbH założonej przez Josepha Sablatniga. Budowany był w niewielkich ilościach. Wg [2]- zbudowano co najmniej dwa samoloty Sablatnik C-I o numerach 7700/17 i 7702/17. Ten ostatni służył jako prototyp samolotu bombowego Sablatnik N-I.

W Polsce.

Jeden samolot Sablatnik C-I znajdował się 15.03.1919 r. w hali sterowcowej Zeppelina na Winiarach. Nie został oddany do użytku. Drugi z silnikiem As-III został zmontowany na Ławicy we wrześniu 1919 r. dla Szkoły Pilotów. Według źródeł niemieckich samolot ten był w wersji Sablatnik N-IBz z silnikiem Bz-IV. W Polsce był oznaczony jako Sablatnik C-I, a jego napęd stanowił silnik Argus As-III.

Konstrukcja:
Dwumiejscowy dwupłat o konstrukcji drewnianej.
Kabiny odkryte.
Podwozie klasyczne stałe.

Uzbrojenie- 1 stały karabin maszynowy pilota i 1 ruchomy karabin maszynowy obserwatora. Udźwig bomb- 300 kg.

Silnik- rzędowy Argus As-III o mocy 132 kW (180 KM)).

Dane techniczne C-I (wg [1]):
Rozpiętość- 16,0 m, długość- 8,7 m, wysokość- 3,2 m, powierzchnia nośna- 35,7 m2.
Masa własna- 1050 kg, masa użyteczna- 490 kg, masa całkowita- 1540 kg.
Prędkość max- 120 km/h, czas wznoszenia na 1000 m- 9', pułap- 4000 m.

Źródło:

[1] Morgała A. ”Samoloty wojskowe w Polsce 1918-1924”. Wyd. Bellona; Wyd. Lampart. Warszawa 1997.
[2] Gray P., Thetford O. ”German Aircraft of the First World War”. Doubleday & Company, Inc. Garden City. New York 1970.
blog comments powered by Disqus