Rozum-Bechyne- samolot, 1910

Samolot pionierski. Polska/Czechy.
Samolot Rozuma i Bechiny'ego na wystawie w Krakowie w maju 1910 r. (Źródło: Glass A. "Polskie konstrukcje lotnicze 1893-1939". Wydawnictwo Komunikacji i Łączności. Warszawa 1977).
W 1909 r. technik Rozum i Bogumił Bechyne (Czech, pracownik zakładów Laurin i Klement w Mlada Bolesláv) zaprojektowali samolot. Samolot zbudowała r. firma Emil Rudawski i Ska w Krakowie. Budowę samolotu zakończono w kwietniu 1910 r. Wzorowany był na samolocie Blériot XI ”La Manche”. Konstruktorzy wyposażyli samolot w silnik własnej konstrukcji, do którego odlewy wykonała fabryka Peterseim i Zieleniewski na Grzegórzkach. Był to jeden z pierwszych polskich silników lotniczych. Samolot 14.04.1910 r. był prezentowany w wytwórni, a 6 kwietnia wystawiony w sali hotelu Kleina przy ul. Św. Gertrudy w Krakowie. Pierwszy lot zapowiadano na 5.05.1910 r.

Próby silnika i śmigła wypadły pomyślnie. O przeprowadzeniu prób wzlotu brak informacji. Był to pierwszy samolot zrealizowany w Krakowie.

Konstrukcja:
Jednomiejscowy górnopłat o konstrukcji drewnianej.
Płat prostokątny z zaokrąglonymi końcami, drewniany, kryty płótnem, usztywniony linkami do kozła nad kadłubem i do kadłuba. Sterowanie poprzeczne przez zwichrzanie skrzydeł.
Kadłub kratownicowy, o kracie prostokątnej, wykrzyżowanej linkami. Miejsce pilota nad podwoziem.
Usterzenie kryte płótnem.
Podwozie klasyczne, stałe.

Silnik- chłodzony powietrzem, gwiazdowy, o mocy 29 kW (40 KM), konstrukcji Rozuma i Bechynego.

Dane techniczne (wg [1]):
Rozpiętość- 9,0 m, długość- 7,0 m, wysokość- m, powierzchnia nośna- 18,0 m2.
Masa własna- 260 kg, masa użyteczna- 100 kg, masa całkowita- 360 kg.
Obciążenie powierzchni- 20,0 kg/m2, obciążenie mocy- 9,0 kg/ KM.

Źródło:

[1] Glass A. ”Polskie konstrukcje lotnicze 1893-1939”. Wydawnictwo Komunikacji i Łączności. Warszawa 1977.
[2] Glass A. ”Polskie konstrukcje lotnicze do 1939”. Tom 1. Wydawnictwo STRATUS. Sandomierz 2004.
blog comments powered by Disqus