WR-1 (RW-1), 1927
Po remoncie loty wznowiono w kwietniu 1928 r., lecz już na początku maja zostało uszkodzone podwozie. W II Krajowym Konkursie Awionetek (29.10.-1.11.1928) pil. S. Tondys zajął na WR-1 12 miejsce. W listopadzie 1928 r. przy lądowaniu został urwany tył kadłuba samolotu. Planowany remont nie doszedł do skutku i w roku 1929 samolot został skasowany.
Konstrukcja:
Dwumiejscowy górnopłat zastrzałowy (parasol) o konstrukcji drewnianej.
Płat prostokątno- trapezowy, dwudzielny, dwudźwigarowy, kryty do pierwszego dźwigara sklejką, dalej płótnem, umocowany na piramidce z rur stalowych i podparty dwiema parami zastrzałów z rur stalowych, oprofilowanych drewnem. Profil płata IAW. Napęd lotek linkami. W płacie dwa zbiorniki o łącznej pojemności 70 l paliwa.
Kadłub o przekroju prostokątnym, zaokrąglony od góry, drewniany, kryty sklejką. Łoże silnika z blachy stalowej. Za silnikiem i łożem- ściana ogniowa. Osłona silnika i przodu kadłuba z blachy aluminiowej. Kabiny odkryte, osłonięte z przodu wiatrochronami.
Usterzenie drewniane. Noski stateczników kryte sklejką, reszta oraz stery płótnem. Napęd sterów linkami.
Podwozie stałe, główne spawane z rur stalowych, dwukołowe, osiowe, amortyzowane sznurem gumowym. Płoza ogonowa amortyzowana.
Silnik- chłodzony powietrzem, 6-cylindrowy, gwiazdowy Anzani o mocy nominalnej 33 kW (45 KM). Śmigło dwułopatowe, drewniane, stałe.
Dane techniczne WR-1, masy w nawiasach- po remoncie (wg [1] i [2]):
Rozpiętość- 10,1 m, długość- 5,95 m, wysokość- 2,7 m, powierzchnia nośna- 15,3 m2.
Masa własna- 351-352 (389) kg, masa użyteczna- 195 (167) kg, masa całkowita- 547 (556) kg.
Prędkość max- 130 km/h, prędkość przelotowa- 110 km/h, prędkość min.- 68 km/h, wznoszenie- 1,6 m/s, pułap- 1700 m, zasięg- 500 km.
Galeria
Źródło:
[1] Dulęba L., Glass A. ”Samoloty RWD”. Wydawnictwo Komunikacji i Łączności. Warszawa 1983.[2] Glass A. ”Polskie konstrukcje lotnicze do 1939”. Tom 1. Wydawnictwo STRATUS. Sandomierz 2004.
[3] Glass A. ”Polskie konstrukcje lotnicze 1893-1939”. Wydawnictwo Komunikacji i Łączności. Warszawa 1977.