RWD-25, 1939

Projekt samolotu myśliwskiego. Polska.
Model samolotu myśliwskiego RWD-25. (Źródło: Marcin Matejko- ”IPMS Świdnica”).

W związku ze wzrostem zagrożenia wojennego wiosną 1939 r. Doświadczalne Warsztaty Lotnicze otrzymały od lotnictwa wojskowego zamówienie na opracowanie prototypu lekkiego samolotu myśliwskiego. Projekt samolotu RWD-25 został opracowany pod kierunkiem inż. Jerzego Drzewieckiego. W zespole byli również inż. Jan Idźkowski, Henryk Milicer i Tadeusz Chyliński.

Myśliwiec był przewidziany do roli interceptora, podobnej jaką spełniał Caudron 714. Samolot startował na alarm, potem następowało szybkie wznoszenie po stromym torze i atak na samoloty przeciwnika z pułapu w locie nurkowym. Wymagana była duża zwrotność i szybkie wznoszenie, zaś do prędkości maksymalnej nie przywiązywano większej wagi. RWD-25 miał być konkurencyjnym dla PZL-45 ”Sokół” i PWS-42.

Projekt konstrukcyjny RWD-25 zaczęto opracowywać latem 1939 r. Prace nad nim przerwał wybuch wojny we wrześniu 1939 r. Oblot prototypu był przewidziany pod koniec pierwszego półrocza 1940 r.

Konstrukcja:
Jednomiejscowy dolnopłat wolnonośny o konstrukcji mieszanej.
Płat trapezowy, niedzielony, drewniany, jednodźwigarowy, z dźwigarem wielościankowym o dużym przekroju poprzecznym, pokrycie sklejką oklejoną płótnem.
Kadłub kratownicowy spawany z rur ze stali chromomolibdenowej, w przedniej części kryty blachą, w środkowej sklejką, a w tylnej płótnem na listwach drewnianych. Osłona silnika NACA z regulowanymi klapkami. Łoże silnika spawane z rur stalowych. Kabina zakryta.
Stateczniki kryte sklejką, stery płótnem.
Podwozie stałe, główne dwukołowe stałe, jednogoleniowe, z amorty­zatorami olejowo- powietrznymi, osłonięte owiewkami z blachy duralowej. Kola z hamulcami. Płoza ogonowa amortyzowana.

Uzbrojenie: 4 karabiny maszynowe PWU FK wz. 36 kal. 7,92 mm w skrzydłach.

Wyposażenie: radiostacja, aparatura tlenowa, celownik optyczny przed kabiną pilota.

Silnik- chłodzony powietrzem, 14- cylindrowy, w układzie podwójnej gwiazdy Gnôme-Rhône 14M05 ”Mars” o mocy nominalnej 486 kW (660 KM) i mocy maksymalnej 537 kW (730 KM), , wyposażony w reduktor i sprężarkę.
Śmigło metalowe trójłopatowe lub drewniane dwułopatowe. Zbiornik paliwa przed kabiną.

Dane techniczne RWD-25, przybliżone (wg [5]):
Rozpiętość- 10,5 m, długość- 7,0 m, wysokość- 2,3 m, powierzchnia nośna- 14,0 m2.
Masa własna- 1350, masa użyteczna- 450 (wg [3]- 460) kg, masa całkowita- 1800 kg.
Prędkość max- 460 km/h, wznoszenie- 12,0 (wg [2] i [3]- 10,0) m/s, pułap- 8000 m, zasięg- 450 km, zasięg max- 750 km.

Galeria

  • RWD-25, rysunek w trzech rzutach. (Źródło: Morgała A. ”Polskie samoloty wojskowe 1918-1939”).
  • RWD-25, rysunek w rzutach. (Źródło: Justo Miranda ”Enemy at the Gates: Panic Fighters of the Second World War”).

Źródło:

[1] Morgała A. ”Samoloty wojskowe w Polsce 1924-1939”. Wyd. Bellona. Warszawa 2003.
[2] Dulęba L., Glass A. ”Samoloty RWD”. Wydawnictwo Komunikacji i Łączności. Warszawa 1983.
[3] Glass A. ”Polskie konstrukcje lotnicze 1893-1939”. Wydawnictwo Komunikacji i Łączności. Warszawa 1977.
[4] Gruszczyński J. ”Polskie lotnictwo myśliwskie 1936-1942”. Lotnictwo nr 9 i 11/2006.
[5] Glass A. ”Polskie konstrukcje lotnicze do 1939”. Tom 2. Wydawnictwo STRATUS. Sandomierz 2007.
blog comments powered by Disqus