RWD-16 bis, 1938

Na początku 1939 r. Liga Obrony Powietrznej i Przeciwgazowej zamówiła w DWL 20 RWD-16 bis w celu rozsprzedania ich po 9500 zł (dwukrotna cena samochodu Polski FIAT), co było ceną bez silnika, który LOPP wypożyczał bezpłatnie. Prototypy otrzymały polskie silniki Avia 3 (44 kW), a samoloty seryjne silniki Walter ”Mikron II” o tej samej mocy. Wg [3]- pierwsze egzemplarze seryjne miały być gotowe w maju 1939 r. Jednak najprawdopodobniej zamówienie to zamieniono na zamówienie na 10 RWD-21. Wg [1]- na wiosnę 1939 r. wpłynęły do LOPP pierwsze zamówienia na RWD-16 bis, lecz nie zdołano ich zrealizować przed wybuchem wojny.
Dalszą ewolucją RWD-16 bis był samolot RWD-21 zbudowany w 1939 r.
Konstrukcja:
Dwumiejscowy dolnopłat wolnonośny o konstrukcji drewnianej.
Płat trapezowy, niedzielony, drewniany, dwudźwigarowy (dźwigary skrzynkowe), kryty sklejką do pierwszego dźwigara, dalej płótnem. Część międzydźwigarowa miedzy podwoziem a kadłubem kryta sklejką. Lotki szczelinowe, wychylane różnicowe. Klapy krokodylowe.
Kadłub o przekroju prostokątnym, zaokrąglonym u góry, drewniany, półskorupowy, czteropodłużnicowy, kryty sklejką. Osłony silnika z blachy aluminiowej i duralowej. Kabina zakryta, miejsca załogi obok siebie.
Usterzenie jednodźwigarowe, stateczniki kryte sklejką, stery płótnem. Statecznik poziomy, dwudzielny, usztywniony linkami.
Podwozie klasyczne stałe.
Silnik- w prototypach: rzędowy Avia 3 o mocy 44 kW (60 KM), w samolotach seryjnych Walter ”Mikron II” o mocy 44 kW (60 KM).
Dane techniczne RWD-16 bis (wg [1]):
Rozpiętość- 11,0 m, długość- 8,55 (wg [1] i [2]- 7,9) m, wysokość- 2,07 (wg [1] i [2]- 2,27) m, powierzchnia nośna- 14,95 m2.
Masa własna- 385 kg, masa użyteczna- 230 kg, masa całkowita- 615 kg.
Prędkość max- 178 (wg [1] i [2]- 180) km/h, prędkość przelotowa- 150 (wg [1] i [2]- 155) km/h, prędkość min.- 70 km/h, wznoszenie- 3,1 m/s, pułap- 4150 m, zasięg- 700 km.
Galeria
Źródło:
[1] Dulęba L., Glass A. ”Samoloty RWD”. Wydawnictwo Komunikacji i Łączności. Warszawa 1983.[2] Glass A. ”Polskie konstrukcje lotnicze 1893-1939”. Wydawnictwo Komunikacji i Łączności. Warszawa 1977.
[3] Glass A. ”Polskie konstrukcje lotnicze do 1939”. Tom 2. Wydawnictwo STRATUS. Sandomierz 2007.
[4] Materiały archiwalne oraz wspomnienia z działalności konstrukcyjnej Tadeusza Chylińskiego. Ze zbiorów Rafała Chylińskiego.