RWD-16 "Osa", 1936

Na przełomie lat 1937/1938 samolot ponownie zmodyfikowano. Przebudowano górę kadłuba, a kabina otrzymała przednią szybę skośnie nachyloną do przodu. Równocześnie silnik zamieniono na inny, o większej mocy. Wyniki tych przeróbek także nie były w pełni zadowalające. Samolot został przekazany znanemu pilotowi turystycznemu kpt. Zbigniewowi Babińskiemu, a wytwórnia na podstawie zebranych doświadczeń przystąpiła do budowy nowego prototypu oznaczonego RWD-16 bis.
Konstrukcja:
Dwumiejscowy dolnopłat wolnonośny o konstrukcji drewnianej.
Płat trapezowy, niedzielony, drewniany, dwudźwigarowy, kryty sklejką do przedniego dźwigara, dalej płótnem. Lotki szczelinowe. Kadłub prostokątny, zaokrąglony od gór drewniany, półskorupowy, czteropodłużnicowy, kryty sklejką. Osłony silnika z blachy aluminiowej. Kabina zakryta, miejsca załogi obok siebie.
Usterzenie wolnonośne. Statecznik kryte sklejką, stery płótnem.
Podwozie klasyczne stałe.
Silnik- początkowo rzędowy Walter ”Mikron I” o mocy nominalnej 36 kW (48 KM)- lub o mocy 37 kW/50 KM i mocy startowej 40 kW (55 KM), później rzędowy Avia 3 o mocy nominalnej 44 kW (60 KM).
Dane techniczne RWD-16 (wg [3]):
Rozpiętość- 11,8 m, długość- 7,51 m, wysokość- 2,75 m, powierzchnia nośna- 15,3 m2.
Masa własna- 325 kg, masa użyteczna- 285 kg, masa całkowita- 610 kg.
Prędkość max- 145 km/h, prędkość przelotowa- 120 km/h, prędkość min.- 67 km/h, wznoszenie- 6,2 m/s, pułap- (wg [1]- 3000) m, zasięg- 750 km.
Galeria
Źródło:
[1] Dulęba L., Glass A. ”Samoloty RWD”. Wydawnictwo Komunikacji i Łączności. Warszawa 1983.[2] Glass A. ”Polskie konstrukcje lotnicze 1893-1939”. Wydawnictwo Komunikacji i Łączności. Warszawa 1977.
[3] Glass A. ”Polskie konstrukcje lotnicze do 1939”. Tom 2. Wydawnictwo STRATUS. Sandomierz 2007.