RWD-16 "Osa", 1936

Samolot sportowy. Polska.
Prototyp samolotu sportowego RWD-16 ”Osa” w swej pierwotnej postaci. (Źródło: Glass Andrzej ”Polskie konstrukcje lotnicze do 1939”. Tom 2).

W wyniku rozwoju lotnictwa sportowego w połowie lat 1930- tych powstało zainteresowanie tanim samolotem sportowym zwanym często samo­lotem popularnym. W Doświadczalnych Warsztatach Lotniczych tego rodzaju samolot zaprojektował w 1935 r. inż. Andrzej Anczutin. RWD-16 był dwumiejscowym dolnopłatem z miejscami obok siebie. Silnik Walter "Mikron I" o mocy 36 kW zapewniał niski koszt eksploatacji. Koszt budowy samolotu sfinansowała fabryka żarówek OSRAM. Prototyp o znakach wykonał pierwszy lot wiosną 1936 r. Próby w locie wykazały, że samolot był niesterowny kierunkowo. Przyczyniła się do lego szeroka kabina powodująca niekorzystną aerodynamikę kadłuba. Samolot w swej początkowej wersji zademonstrowano w locie 15.09.1936 r. podczas pokazów z okazji zawodów balonowych o puchar Gordon- Benetta.

W 1937 r. samolot zmodernizowano. Zmiana usterzenia na wyższe oraz dodanie slotów na skrzydłach nie poprawiło jednak sterowności. Samolot ze zmienionym usterzeniem został pokazany publicznie 26.09.1937 r. podczas uroczystości przeka­zania aeroklubom i szkołom 127 samolotów ufundowanych przez społeczeństwo za pośrednictwem LOPP. Samolot otrzymał imię "Osa", co się wiązało z jego własnościami.

Na przełomie lat 1937/1938 samolot ponownie zmodyfikowano. Przebudowano górę kadłuba, a kabina otrzymała przednią szybę skośnie nachyloną do przodu. Równocześnie silnik zamieniono na inny, o mocy 44 kW. Wyniki tych przeróbek także nie były w pełni zadowalające. Samolot został przekazany znanemu pilotowi turystycznemu kpt. Zbigniewowi Babińskiemu, a wytwórnia na podstawie zebranych doświadczeń przystąpiła do budowy nowego prototypu oznaczonego RWD-16 bis.

Konstrukcja:
Dwumiejscowy dolnopłat wolnonośny o konstrukcji drewnianej.
Płat trapezowy, niedzielony, drewniany, dwudźwigarowy, kryty sklejką do przed­niego dźwigara, dalej płótnem, zamocowany do kadłuba czterema sworzniami. Lotki szcze­linowe.
Kadłub prostokątny, zaokrąglony od góry, drewniany, półskorupowy, czteropodłużnicowy, kryty sklejką. Łoże silnika spawane z rur stalowych. Osłony silnika z blachy aluminiowej. Kabina zakryta ze stałym wiatrochronem i osłoną odsuwaną do tyłu. Miejsca załogi obok siebie.
Usterzenie wolnonośne. Stateczniki kryte sklejką, stery- płótnem.
Podwozie stałe, główne trójgoleniowe z amor­tyzatorami olejowo- powietrznymi i kołami niskociśnieniowymi o średnicy 415 mm. Płoza ogonowa z piórowej sprężyny stalowej.

Silnik- początkowo chłodzony powietrzem, 4- cylindrowy, rzędowy Walter "Mikron I" o mocy nominalnej 36- 37 kW (48- 50 KM) i mocy startowej 40 kW (55 KM), później chłodzony powietrzem, 4- cylindrowy, rzędowy Avia 3 o mocy nominalnej 44 kW (60 KM).
Śmigło dwułopatowe drewniane, stałe, Szomański, o średnicy 1,8 m.

Dane techniczne RWD-16 (wg [3]):
Rozpiętość- 11,8 m, długość- 7,51 m, wysokość- 2,75 m, powierzchnia nośna- 15,3 m2.
Masa własna- 325 kg, masa użyteczna- 285 kg, masa całkowita- 610 kg.
Prędkość max- 145 km/h, prędkość przelotowa- 120 km/h, prędkość min.- 67 km/h, wznoszenie- 6,2 m/s, pułap- (wg [1]- 3000) m, zasięg- 750 km.

Galeria

  • RWD-16 ”Osa”, plany modelarskie. (Źródło: Modelarz nr 9/1972).
  • RWD-16 ”Osa”, rysunek w rzutach. (Źródło: Glass Andrzej ”Polskie konstrukcje lotnicze 1893-1939”).
  • Prototyp samolotu sportowego RWD-16 ”Osa” po przeróbce kabiny i podwyższeniu steru, wrzesień 1937 r. (Źródło: Glass Andrzej ”Polskie konstrukcje lotnicze do 1939”. Tom 2).
  • Prototyp samolotu sportowego RWD-16 ”Osa” w trzeciej wersji ze zmienioną osłoną kabiny, silnikiem Avia oraz zmienionym tyłem kadłuba i usterzeniem. (Źródło: Glass Andrzej ”Polskie konstrukcje lotnicze do 1939”. Tom 2).

Źródło:

[1] Dulęba L., Glass A. ”Samoloty RWD”. Wydawnictwo Komunikacji i Łączności. Warszawa 1983.
[2] Glass A. ”Polskie konstrukcje lotnicze 1893-1939”. Wydawnictwo Komunikacji i Łączności. Warszawa 1977.
[3] Glass A. ”Polskie konstrukcje lotnicze do 1939”. Tom 2. Wydawnictwo STRATUS. Sandomierz 2007.
blog comments powered by Disqus