RWD-7, 1931

Samolot sportowy, rekordowy. Polska.
Samolot rekordowy RWD-7. (Źródło: archiwum).
Z pomocą finansową Ministerstwa Komunikacji w 1931 r. Warsztaty Sekcji Lotniczej KMSPW zbudowały na Okęciu samolot rekordowy RWD-7. Konstruktorzy Stanisław Rogalski, Stanisław Wigura i Jerzy Drzewiecki opracowując RWD-7 korzystali z dokumentacji RWD-2 i RWD-4, adaptując cześć elementów od tych samolotów. Projekt samolotu powstał w styczniu 1931 r. Budowę samolotu rozpoczęto na początku 1931 r., a pierwszy lot wykonał w końcu lipca 1931 r. Prototyp otrzymał znaki rejestracyjne SP-AGH. 7.08.1931 r. F. Żwirko i S. Prauss dokonali próby bicia rekordu wysokości dla samolotów o masie do 280 kg, uzyskując 5996 m, lecz z powodu zapisu barogramki inną techniką niż wymagały władze FAI, rekordu nie zatwierdzono. 12.08.1931 r. J. Drzewiecki i J. Wędrychowski ustalili międzynarodowy rekord prędkości w II klasie samolotów turystycznych uzyskując prędkość 178 km/h. 30.09.1932 r. (wg [1]- 1931 r.?) J. Drzewiecki i A. Kocjan pobili rekord wysokości uzyskując 6023 m.

W sierpniu 1931 r. RWD-7 wziął udział w III locie Południowo-Zachodniej Polski. W IV Krajowym Konkursie Samolotów Turystycznych 25.09. 1931 r. J. Drzewiecki zajął 6-miejsce, a w V Krajowym Lotniczym Konkursie Turystycznym we wrześniu 1933 r.- 3-miejsce. Samolot ten był używany jako jednomiejscowy w Aeroklubie Warszawskim do akrobacji. W latach 1936-1938 użytkował go pil. Zbigniew Babiński. Był używany do 1938 r.

Konstrukcja:
Dwumiejscowy górnopłat wolnonośny o konstrukcji drewnianej.
Płat trapezowy, wolnonośny, niedzielony, drewniany, jednodźwigarowy, kryty sklejką do dźwigara, dalej - płótnem. Dźwigar skrzynkowy.
Kadłub konstrukcji drewnianej, kryty sklejką. Kabiny z oknami bez szyb.
Usterzenie wolnonośne, drewniane. Stateczniki kryte sklejką, stery płótnem.
Podwozie klasyczne stałe.

Silnik- gwiazdowy Armstrong-Siddeley ”Genet II” o mocy nominalnej 55 kW (75 KM).

Dane techniczne RWD-7 (wg [1] i [3]):
Rozpiętość- 9,8 m, długość- 6,3 m, wysokość- 2,0 m, powierzchnia nośna- 13,6 m2.
Masa własna- 246 kg, masa użyteczna- 194 kg, masa całkowita- 440 kg.
Prędkość max- 186 km/h, prędkość przelotowa- 160 km/h, prędkość min.- 65 km/h, wznoszenie- 6,2 m/s, pułap- 6000 m, zasięg- 260 km.

Galeria

  • RWD-7, rysunek w trzech rzutach. (Źródło: Glass A. ”Polskie konstrukcje lotnicze 1893-1939”. Wydawnictwa Komunikacji i Łączności. Warszawa 1977).

Źródło:

[1] Dulęba L., Glass A. ”Samoloty RWD”. Wydawnictwo Komunikacji i Łączności. Warszawa 1983.
[2] Glass A. ”Polskie konstrukcje lotnicze 1893-1939”. Wydawnictwo komunikacji i Łączności. Warszawa 1977.
[3] Glass A. ”Polskie konstrukcje lotnicze do 1939”. Tom 2. Wydawnictwo STRATUS. Sandomierz 2007.
blog comments powered by Disqus