PS-1 (SP-1), 1928

Samolot sportowy. Polska.
Samolot sportowy PS-1. (Źródło: Praca zbiorowa ”Album Dziesięciolecia Lotnictwa Polskiego”. Nakładem Wydawnictwa Lotnik. Poznań 1930).
W 1927 r. student Stanisław Prauss opracował w Sekcji Lotniczej KMSPW projekt samolotu sportowego PS-1 (oznaczany czasem SP-1). W roku 1928 Warsztaty Sekcji Lotniczej wykonały egzemplarz do prób statycznych oraz prototyp samolotu PS-1. W październiku 1928 r. został wykonany pierwszy lot na PS-1. W II Krajowym Konkursie Awionetek (29.10.-1.11.1928) na tym samolocie Olimpiusz Nartowski zajął 4 miejsce. Na jesieni 1928 r. samolot został uszkodzony, a następnie wyremontowany. W roku 1929 został przejęty przez Akademicki Aeroklub Warszawski, gdzie służył do lotów treningowych, otrzymał znaki rejestracyjne SP-ACB. W 1930 r. został rozbity przez Stanisława Hiszpańskiego na lotnisku Mokotowskim.

Samolot miał oryginalną konstrukcję płata: jego profil był ścieniony w pobliżu kadłuba. Koncepcję tę rozwinął później inż. Zygmunt Puławski w swych samolotach myśliwskich. Z powodu wsiadania do przedniej kabiny przez okrągły otwór w płacie- żartobliwie nazywano samolot ”Klozetem na kółkach” lub ”Latającym sedesem”.

Konstrukcja:
Dwumiejscowy zastrzałowy górnopłat o konstrukcji drewnianej.
Płat prostokątny ze skośnymi końcami, trójdzielny, drewniany, dwudźwigarowy, z wykrzyżowaniem międzydźwigarowym, kryty płótnem, z noskiem krytym sklejką. Wsparty na słupkach na kadłubie i podparty dwiema parami zastrzałów.
Kadłub o przekroju prostokątnym, zaokrąglonym od góry, drewniany, kratownicowy, kryty sklejką. Kabiny odkryte.
Usterzenie drewniane. Stateczniki kryte sklejką, stery płótnem. Statecznik poziomy podparty zastrzałami.
Podwozie klasyczne stałe.

Silnik- gwiazdowy Anzani o mocy nominalnej 33 kW (45 KM).

Dane techniczne PS-1 (wg [1] i [2]):
Rozpiętość- 10,3 m, długość- 6,1 m, wysokość- 2,2 m, powierzchnia nośna- 16 m2.
Masa własna- 330 kg, masa użyteczna- 257 kg, masa całkowita- 587 kg.
Prędkość max- 125 km/h, prędkość przelotowa- 107 km/h, prędkość min.- 68 km/h, wznoszenie- 1,1 m/s, pułap- 1120 m, zasięg- km.

Źródło:

[1] Dulęba L., Glass A. ”Samoloty RWD”. Wydawnictwo Komunikacji i Łączności. Warszawa 1983.
[2] Glass A. ”Polskie konstrukcje lotnicze do 1939”. Tom 1. Wydawnictwo STRATUS. Sandomierz 2004.
[3] Glass A. ”Polskie konstrukcje lotnicze 1893-1939”. Wydawnictwo Komunikacji i Łączności. Warszawa 1977.
blog comments powered by Disqus