PS-1 (SP-1), 1928

Samolot sportowy. Polska.
Samolot sportowy PS-1. (Źródło: Praca zbiorowa ”Album Dziesięciolecia Lotnictwa Polskiego”. Nakładem Wydawnictwa Lotnik. Poznań 1930).
W 1927 r. student Stanisław Prauss opracował w Sekcji Lotniczej KMSPW projekt samolotu sportowego PS-1 (oznaczany czasem SP-1). W roku 1928 Warsztaty Sekcji Lotniczej wykonały egzemplarz do prób statycznych oraz prototyp samolotu PS-1. W październiku 1928 r. został wykonany pierwszy lot na PS-1. W II Krajowym Konkursie Awionetek (29.10.-1.11.1928) na tym samolocie Olimpiusz Nartowski zajął 4 miejsce. Na jesieni 1928 r. samolot został uszkodzony, a następnie wyremontowany. W roku 1929 został przejęty przez Akademicki Aeroklub Warszawski, gdzie służył do lotów treningowych, otrzymał znaki rejestracyjne SP-ACB. W 1930 r. został rozbity przez Stanisława Hiszpańskiego na lotnisku Mokotowskim.

Samolot miał oryginalną konstrukcję płata: jego profil był ścieniony w pobliżu kadłuba. Koncepcję tę rozwinął później inż. Zygmunt Puławski w swych samolotach myśliwskich. Z powodu wsiadania do przedniej kabiny przez okrągły otwór w płacie- żartobliwie nazywano samolot ”Klozetem na kółkach” lub ”Latającym sedesem”.

Konstrukcja.
Dwumiejscowy zastrzałowy górnopłat o konstrukcji drewnianej.
Płat prostokątny ze skośnymi końcami, trójdzielny, drewniany, dwudźwigarowy, z wykrzyżowaniem międzydźwigarowym, kryty płótnem, z noskiem krytym sklejką. Wsparty na słupkach na kadłubie i podparty dwiema parami zastrzałów. Napęd lotek linkami.
Kadłub o przekroju prostokątnym, zaokrąglonym od góry, drewniany, kratownicowy, w tylnej częsci wykrzyżowany cięgnami stalowymi z drutu (systemu Hanriot H-28), kryty sklejką. Łoże silnika z blachy. Osłona silnika i przód kadłu­ba- z blachy aluminiowej. Zbiornik paliwa w przodzie kadłuba, oddzielony od silnika ścianą ogniową. Kabiny otwarte, osłonięte od przodu wiatrochronami. Wejście do kabiny ułatwiały stopnie w lewym boku kadłuba.
Usterzenie drewniane. Stateczniki kryte sklejką, stery płótnem. Statecznik poziomy podparty zastrzałami. Napęd sterów linkami.
Podwozie stałe,  główne spawane z rur stalowych, trójgoleniowe, dwukołowe, amortyzowane sznurem gumo­wym. Koła szprychowe. Płoza ogonowa drewniana, amor­tyzowana.

Silnik- chłodzony powietrzem, 6-cylindrowy, gwiazdowy Anzani o mocy nominalnej 33 kW (45 KM). Śmigło dwułopatowe, drewniane, stałe.

Dane techniczne PS-1 (wg [1] i [2]):
Rozpiętość- 10,3 m, długość- 6,1 m, wysokość- 2,2 m, powierzchnia nośna- 16 m2.
Masa własna- 330 kg, masa użyteczna- 257 kg, masa całkowita- 587 kg.
Prędkość max- 125 km/h, prędkość przelotowa- 107 km/h, prędkość min.- 68 km/h, wznoszenie- 1,1 m/s, pułap- 1120 m, zasięg- km.

Galeria

  • Samolot sportowy PS-1 w widoku z tyłu. (Źródło: Glass Andrzej ”Polskie konstrukcje lotnicze do 1939”. Tom 1. Wydawnictwo STRATUS. Sandomierz 2004).
  • PS-1 z podwoziem uszkodzonym przez S. Hiszpańskiego. (Źródło: Glass Andrzej ”Polskie konstrukcje lotnicze do 1939”. Tom 1. Wydawnictwo STRATUS. Sandomierz 2004).
  • PS-1, rysunek w rzutach. (Źródło: Glass Andrzej ”Polskie konstrukcje lotnicze 1893-1939”).

Źródło:

[1] Dulęba L., Glass A. ”Samoloty RWD”. Wydawnictwo Komunikacji i Łączności. Warszawa 1983.
[2] Glass A. ”Polskie konstrukcje lotnicze do 1939”. Tom 1. Wydawnictwo STRATUS. Sandomierz 2004.
[3] Glass A. ”Polskie konstrukcje lotnicze 1893-1939”. Wydawnictwo Komunikacji i Łączności. Warszawa 1977.
blog comments powered by Disqus