Rumpler C-VIII, 1917

Wprowadzono je na początku 1918 r. do tzw. Flieger Ersatz Abteilungen, ośrodków szkolno-treningowych lotnictwa niemieckiego, gdzie były używane do końca wojny w listopadzie 1918 r.
W Polsce.
W lotnictwie polskim było 6 samolotów Rumpler C-VIII. Wszystkie pochodziły ze zdobyczy wojennej. Przydzielono je do 9 EL, 12 EW (dawna 1 Eskadra Wielkopolska) i do Wojskowej Szkoły Lotniczej w Warszawie. Samolot C-VIII w 9 EL był wykorzystany w walkach w Małopolsce Wschodniej w 1919 r., a w 12 EW w Bitwie Warszawskiej w sierpniu 1920 r. Był to ostatni użytkowany C-VIII. W tym czasie pozostałe samoloty wycofano na skład przeznaczając do kasacji.
Konstrukcja:
Dwumiejscowy dwupłat o konstrukcji drewnianej.
Skrzydła dwudźwigarowe o jednakowej cięciwie pokryte płótnem. Komora płatów dwuprzęsłowa ze skrzydłami o jednakowych cięciwach, ale o wysuniętym do przodu górnym płacie. Kąt wzniosu 2° 30’, skosu 4°. Wydłużenie dla górnego płata wynosiło 7,0, a dla dolnego 6,5. Krawędź natarcia usztywniono dodatkowymi żeberkami do pierwszego dźwigara. Krawędź spływu sztywna, z listwy drewnianej. Lotki tylko na górnym płacie. Dolne skrzydła miały owalny wykrój z tyłu u nasady po obu stronach kadłuba.
Kadłub kratownicowy. Przód pokryty blachą, część środkowa i grzbiet sklejką, reszta płótnem. Kabiny odkryte.
Usterzenie spawane z rur. Statecznik poziomy miał profil asymetryczny zwrócony wypukłością linii szkieletowej do spodu. Usterzenie pionowe było płaskie bez profilu aerodynamicznego. Usterzenie poziome miało charakterystyczny obrys porównywany do nakrętki motylkowej.
Podwozie stałe, główne dwugoleniowe, z amortyzacją giętkimi sprężynami spiralnymi, osłoniętymi bawełnianą plecionką, stosowanymi zamiast sznura gumowego.
Uzbrojenie- 1 stały karabin maszynowy pilota Spandau wz. 08/15 kal. 7,92 mm i 1 ruchomy karabin maszynowy obserwatora Parabellum wz. 14 kal. 7,92 mm. Lekki ładunek bomb.
Silnik- rzędowe, 6-cylindrowe, chłodzone cieczą: Argus As-III o mocy 132 kW (180 KM). W Polsce stosowano silniki rzędowe Stoever o mocy 132 kW (180 KM), Argus As-IIIBz o mocy 136 kW (185 KM), Benz Bz-III o mocy 110 kW (150 KM) i Benz Bz-IIIa o mocy 132 kW (180 KM). Praktycznie każdy płatowiec C-VIII miał u nas inny silnik.
Dane techniczne C-VIII (wg [1]):
Rozpiętość- 12,18 m, długość- 8,02 m, wysokość- 3,2 m, powierzchnia nośna- 36,2 m2.
Masa własna- 874 kg, masa użyteczna- 500 kg, masa całkowita- 1374 kg.
Prędkość max- 140 km/h, czas wznoszenia na wys. 1000 m- 4' 25", pułap- 5000 m, zasięg- ok. 500 km, czas lotu- 4 h.
Galeria
Źródło:
[1] Morgała A. ”Samoloty wojskowe w Polsce 1918-1924”. Wyd. Bellona; Wyd. Lampart. Warszawa 1997.