Rumpler C-V, 1917

Samolot rozpoznawczy, pasażersko-transportowy. Niemcy.
Samolot rozpoznawczy Rumpler C-V w barwach niemieckiego lotnictwa wojskowego. (Źródło: Gray P., Thetford O. ”German Aircraft of the First World War”. Doubleday & Company, Inc. Garden City. New York 1970).
Samolot Rumpler C-V został zbudowany w firmie Rumpler Flugzeug-Werke w 1917. Był to dalszy rozwój poprzednich konstrukcji: Rumpler C-III i Rumpler C-IV Zbudowano jedynie kilka egzemplarzy, które w większości wykorzystywano po wojnie w lotnictwie cywilnym.

W Polsce.

W Polsce znajdował się jeden Rumpler C-V, który wylądował przymusowo 21.03.1920 r. w okolicy Boryczkowa na Pomorzu. Lecąc z pocztą na trasie Królewiec- Berlin, naruszył przestrzeń powietrzną nad Polską, został internowany i odesłany do SL Ławica. Zdobyty samolot był w wersji pasażersko-transportowej.

Konstrukcja:
Dwumiejscowy dwupłat o konstrukcji drewnianej.
Kabiny odkryte.
Podwozie klasyczne stałe.

Uzbrojenie- 1 stały karabin maszynowy pilota Spandau wz. 08/15 kal. 7,92 mm oraz 1 ruchomy karabin maszynowy obserwatora Parabellum wz. 14 kal. 7,92 mm. W wersji kurierskiej nieuzbrojony.

Silnik- rzędowy Mercedes D-IVa o mocy 191 kW (260 KM).

Dane techniczne C-V (wg [1]):
Rozpiętość- 12,66 m, długość- 8,20 m, wysokość- 3,20 m, powierzchnia nośna- 34,00 m2.
Masa własna- 1153 kg, masa użyteczna- 813 kg, masa całkowita- 1966 kg.
Prędkość max- 170 km/h, czas wznoszenia na 6100 m- 16', zasięg- 500 km.

Źródło:

[1] Morgała A. ”Samoloty wojskowe w Polsce 1918-1924”. Wyd. Bellona; Wyd. Lampart. Warszawa 1997.
[2] Gray P., Thetford O. ”German Aircraft of the First World War”. Doubleday & Company, Inc. Garden City. New York 1970.
blog comments powered by Disqus