Romano Ro-82, 1935

Samolot szkolno-treningowy. Francja.
Samolot szkolno-treningowy Romano Ro-82ET2 stanowił produkt niewielkiej firmy lotniczej Romano Societe Anonyme des Chantiers Aeronavales, posiadającej w Cannes wytwórnię produkującą w zasadzie maszyny dla lotnictwa marynarki francuskiej. Jednym z nielicznych samolotów, który znalazł zastosowanie w lotnictwie armii, był skonstruowany w 1935 r. Ro-82ET2. Samoloty te stanowiły pośredni II typ pomiędzy samolotami służącymi do szkolenia podstawowego, np. Morane-Saulnier MS-315ED2, a samolotami szkolno-bojowymi, jak np. Loire Lo-46C1.

W Polsce.

W I połowie 1940 r. na samolotach Romano Ro-82ET2 latali również Polacy, lotnicy Polskich Sił Powietrznych we Francji. Szkolono na nich polskich podchorążych oraz wykorzystywano do lotów kontrolnych i treningowych wyszkolonego już personelu lotniczego w różnych ośrodkach i jednostkach bojowych, np. w:
- ośrodku szkoleniowym na lotnisku St. Etienne,
- ośrodku szkoleniowym w Châteauroux,
- Centrum Wyszkolenia Lotniczego Lyon-Bron.

Klucz ”kominowy” He, dowodzony przez por. pil. Zdzisława Henneberga, stacjonujący w bazie Châteauroux, posiadał dwa Ro-82ET2, które wykorzystywano do treningu i do lotów łącznikowych.

Samolot Ro-82ET2 przypominał polskim pilotom, wyglądem i właściwościami, rodzime samoloty PWS-26.

Konstrukcja:
Dwumiejscowy dwupłat.
Kabiny odkryte.
Podwozie klasyczne stałe.

Silnik- Salmson 9Aba o mocy 206 kW (280 KM).

Dane techniczne Ro-82ET2 (wg [3]):
Rozpiętość- 9,98 m, długość- 7,82 m, wysokość- 3,35 m.
Masa całkowita- 1270 kg.
Prędkość max- 235 km/h, pułap- 6500 m, zasięg- 800 km.

Źródło:

[1] Belcarz B. ”Mizgojan i Larczycki”. Lotnictwo z szachownicą nr 24.
[2] Belcarz B. ”Polskie lotnictwo we Francji 1940”. Wydawnictwo STRATUS. Sandomierz 2002.
[3] Morgała A. ”Polskie samoloty wojskowe 1939-1945”. Wydawnictwo MON. Warszawa 1976.
blog comments powered by Disqus