Roland D-VI, 1918

Samolot myśliwski. Niemcy.
Samolot myśliwski Roland D-VI w zbiorach Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie. (Źródło: Copyright Łukasz Sambor- ”Militarne Podróże”).
Firma Luft-Fahrzeug Gesellschaft (Roland) w Berlinie-Charlottenburg przystąpiła w 1918 r. (wg [1]) do budowy samolotu myśliwskiego Roland D-VI (oznaczany czasami w literaturze LFG Roland D-VI). Wg [2] prototyp samolotu powstał pod koniec 1917 r., a do jego produkcji seryjnej przystąpiono w 1918 r. Ogółem wyprodukowano 353 szt. w trzech odmianach, w tym 200 szt. w wersji D-VIb. Jego konstruktorem był inż. Tantzen. Posiadał oryginalną budowę kadłuba. Konstrukcja przypominała łódź klepkową, pokrycie wykonane było na styk z listew drewnianych o szerokości maksymalnej 85 mm. Była to technologia znacznie prostsza od konstrukcji skorupowej.

Samoloty Roland D-VI stanowiły, obok Pfalza D-XII, główne uzupełnienie sprzętu dla eskadr myśliwskich.

W Polsce.

Po 1945 r. samolot Roland D-VI został odnaleziony na złomowisku koło Czarnkowa i złożony w pomieszczeniach Okręgowej Składnicy Lotniczej w Gądkach pod Poznaniem. Następnie był przechowywany w magazynach w Pilawie i Wrocławiu, skąd w 1963 r. trafił do Muzeum Lotnictwa i Astronautyki w Krakowie.

Był on dostarczony przez wytwórnię LFG Roland na loty doświadczalne w ramach konkursu samolotów myśliwskich, zorganizowanego w lipcu 1918 r. przez niemieckie władze lotnictwa wojskowego. Loty te odbywały się na lotnisku Adlershof w Berlinie, przy czym 40 zgromadzonych typów samolotów było sprawdzanych w locie przez najlepszych pilotów myśliwskich sprowadzonych z frontu. W konkursie tym samolot Roland D-VIb uczestniczył z silnikiem Mercedes D.III. Egzemplarz znajdujący się w zbiorach jest poważnie zdekompletowany oraz zniszczony. Zachował się tylko kadłub z charakterystycznym klepkowym pokryciem, silnik ze śmigłem oraz podwozie bez kół. Eksponat jest unikatem w skali światowej jako jedyny zachowany egzemplarz samolotu tego typu.

Konstrukcja:
Jednomiejscowy dwupłat o konstrukcji drewnianej.
Kabina odkryta.
Podwozie klasyczne stałe.

Uzbrojenie- 2 stałe karabiny maszynowe pilota Spandau wz.08/15 kal. 7,92 mm.

Silnik- rzędowy Mercedes D.III o mocy 118 kW (160 KM).

Dane techniczne D-VI (wg [2]):
Rozpiętość- 9,4 m, długość- 6,32 m, wysokość- 2,8 m, powierzchnia nośna- 22,13 m2.
Masa własna- 640 kg, masa użyteczna- 180 kg, masa całkowita- 820 kg.
Prędkość max- 182,5 km/h, pułap- 5800 m, czas lotu- 2 h.

Galeria

  • Samolot myśliwski Roland D-VI lotnictwa wojskowego Niemiec. (Źródło: archiwum).

Źródło:

[1] Goworek T. ”Samoloty myśliwskie I wojny światowej”. Wydawnictwo Komunikacji i Łączności. Warszawa 1981.
[2] Krzyżan M. ”Samoloty w muzeach polskich”. Wydawnictwo Komunikacji i Łączności. Warszawa 1983.
[3] "Wikimedia Commons"

blog comments powered by Disqus