Eipper-Formance (Eipper Aircraft) "Quicksilver", 1979
("Seaquick")
W ciągu dalszego rozwoju konstrukcji powstał szereg wersji o różnym przeznaczeniu:
- ”Quicksilver MX”- 1981 r., jednomiejscowa. Samolot ten posiadał sterowanie aerodynamiczne, silnik Rotax-377 o mocy 25 kW (34 KM). Konstrukcja była identyczna, jak w przypadku poprzednich modeli. Produkowany w zestawach do samodzielnego montażu. Do 1.03.1982 r. zbudowano 150 zestawów. Czas budowy z zestawu- 50 h. MX okazał się konstrukcją bardzo wszechstronną. Używany był, obok celów sportowych, jako patrolowy, ratowniczy, do fotografowania i badania brzegów morskich oraz holowania lotni. Powstała również amfibia ”Seaquick II” z dwoma pływakami,
- ”Quicksilver QM-1” i QM-2- 1981 r., jednomiejscowe wersje wojskowe. Przewidziane do: ataków szturmowych, ratownictwa, obserwacji artyleryjskiej, zwiadu linii przedniej, do zwalczania czołgów i stacji radarowych, stawiania zasłon dymnych i gazów łzawiących, zrzutu fosforowych bomb oświetlających na spadochronach, dla żołnierzy wojsk powietrzno-desantowych oraz komandosów skrycie lądujących na zapleczu frontu, wykorzystujących wózek podwoziowy (z napędem elektrycznym) do przejazdów w pobliżu celu i do powrotu do swoich na skrzydłach. Po złożeniu ULM na długość 4,88 m może być przewożony ciężarówką wojskową lub w okręcie podwodnym. Czas montażu- 30'. Opracowano także zubożoną wersję wojskową QM-1, sterowaną zarówno masą ciała pilota (ograniczoną do 73 kg), jak i sterem kierunku. Malowanie ochronne, również w plamy kamuflażowe,
- ”Quicksilver-MXU” (lub MXII)- 1983, dwumiejscowa z miejscami obok siebie i z silnikiem Rotax-504 o mocy 34,5 kW (47 KM). Dalszy rozwój wersji MX. Używana jako ULM treningowy, fotograficzny,do skoków ze spadochronem. Po pokazach w lutym 1982 r. w ChRL uznana została tam oficjalnie za samolot treningowy. Opracowano również warianty szybkościowe usportowionych odmian ”Quicksilver-MXU Sprint” i ”Quicksilver-MXU Sport” o poprawionej aerodynamice. Samoloty te w większości odmian są budowane do dziś,
- ”Quicksilver-MXL”i ”Quicksilver-MX Sprint”- jednomiejscowa wersje szybkościowe. Są to starannie opracowane aerodynamicznie wersje MX. Były produkowane seryjnie,
- ”Quicksilver-MX Super”- jednomiejscowa wersja akrobacyjna. Rozwinięta z wersji MXL. Posiada wzmocnioną konstrukcję z silnikiem Rotax-503 o mocy 32 kW (44 KM), wysokościomierzem i wskaźnikiem przeciążeń. Produkowana był w zestawach do samodzielnego montażu,
- ”Quicksilver GT 400”- starannie dopracowana aerodynamicznie wersja o zupełnie nowej klasie. Wyposażona w skośny płat, sterowane kółko przednie, 4-pozycyjne klapy, laminatową szczątkową osłonę jednoosobowej kabiny i wiatrochronem z pleksi. Masa startowa max wynosi ok. 258 kg, prędkość dozwolona 119 km/h, prędkość minimalna 43 km/h, pułap 4267 m a rozbieg ok. 23 m. Dla GT-400 opracowano także prawie pełną, lepszą aerodynamicznie kabinę, system opryskowy do lotów agro (wydajność 7 akrów na minutę), a także pływaki,
- ”Quicksilver GT 500”- dwumiejscowa z pełną, kompozytową dwumiejscową kabiną, silnikiem Rotax-582 o mocy 47 kW (65 KM) lub ROTAX-912UL o mocy 59 kW (80 KM). Samolot posiada pełen standardowy zestaw przyrządów pokładowych VFR. Można dokupić także zestaw agro, system ratunkowy oraz pływaki. W przeciwieństwie do MX i jego pochodnych, GT-500 można zaliczyć do tzw. ULM zaawansowanych.
Cechą charakterystyczną samolotów ”Quicksilver” jest ich maksymalna prostota. W pewnym sensie są to maszyny rodem z pionierskich czasów awiacji, wykonane za pomocą współczesnych materiałów. Ich konstrukcja opiera się na układzie z rurek metalowych oraz płatów z metalowymi żebrami krytymi dakronem. W latach 1980-tych ULM-y ”Quicksilver” były najliczniej użytkowane na świecie, ponad 7000 egz. Stanowi (zwłaszcza w wersji MX i pochodnych) tani i prosty sposób na własne skrzydła. W 1981 r. oficjalnie podano o zakupie przez służbę graniczną i marynarkę wojenną USA do zadań patrolowych z pokładów okrętów dużej liczby jednomiejscowych ULM ”Quicksilver” w różnych odmianach.
Firma Eipper-Formance zmieniła później nazwę na Eipper Aircraft i ostatecznie na Quicksilver Aircraft.W Polsce.
W latach 1980-tych były budowane w Polsce amatorskie samoloty ultralekkie wzorowane na samolocie ”Quicksilver”: Lipka- Michalski ”Quicksilver”, Chmura "Fregata 3" oraz dwusilnikowy (!) PM-2 ”Ara”.
W 1993 r. mieszkaniec Gdańska sprowadził sobie oryginalny amerykański samolot"Quicksilver". W 2006 r. był oferowany do sprzedaży samolot ”Quicksilver MX”. W dniu 1.01.2007 r. w polskim rejestrze znajdował się samolot ”Quicksilver GT 500” o znakach SP-SABA. W 2010 r. oferowany był do sprzedaży samolot ”Quicksilver MX 2”, napędzany silnikiem Rotax 377 oraz samolot ”Quicksilver” z obudowaną kabiną wyposażoną w owiewkę i z silnikiem Rotax 503 DCDI o mocy 38 kW (52 KM). W latach 2000-nych właścicielem samolotu ”Quicksilver” był Janusz Kowalik. Zakupił go w Pruszczu Gdańskim, jednak ze względu na kiepski stan techniczny samolotu, nie wykonywał na nim lotów.
Konstrukcja:
Jedno- lub dwumiejscowy górnopłat zastrzałowy o konstrukcji metalowej i dakronowej.
Skrzydło pokryte dakronem. Pokrycie jednostronne (z góry).
Kadłub w postaci metalowej, odkrytej kratownicy. Kabina odkryta.
Podwozie trójkołowe z kołem przednim, stałe. Stosowane są również narty. W wersji wodnosamolotu- dwa pływaki kompozytowe.
Uzbrojenie ”Quicksilver QM-2”, warianty:
- karabin maszynowy Maremont M60 kal. 7,62 mm,
- pistolet maszynowy 5,56 mm,
- 2 wyrzutnie pocisków rakietowych Armburst,
- 8 sterowanych rakietowych pocisków przeciwpancernych LAW w 2 wyrzutniach,
- 10 min przeciwpiechotnych do zrzutu z powietrza,
- 12 pojemników ze świecami dymnymi, gazem łzawiącym lub ładunkami zapalającymi z białym fosforem,
- 15 ręcznych granatów odłamkowych M67,
- 10 nocnych ładunków oświetlających ze spadochronami.
Wyposażenie bojowe ”Quicksilver QM-2”: kamera do zdjęć lotniczych, radiotelefon, mikrofon krtaniowy i słuchawki, radiostacja specjalna, noktowizor, dwa reflektory halogenowe.
Silnik:
- ”Quicksilver-E”- Rotax-294 o mocy 20-22,5 kW (27-31 KM),
- ”Quicksilver-MX” i MXL- Rotax-337 o mocy 25 kW (34 KM),
- ”Quicksilver-MXU”- Rotax-504 o mocy 34,5 kW (47 KM),
- ”Quicksilver-MX Super”- Rotax-503 o mocy 32 kW (44 KM).
Dane techniczne:
Model |
j. m. |
E |
MX |
QM-1/ |
MXU |
MXL |
MX |
GT-500 |
Wg |
|
[2] |
[2] |
[2] |
[2] |
[2] |
[2] |
[5] |
Rozpiętość |
[m] |
9,75 |
9,75 |
|
9,75 |
9,14 |
8,53 |
|
Długość |
[m] |
5,46 |
5,51 |
|
5,51 |
5,51 |
5,41 |
|
Wysokość |
[m] |
2,95 |
2,95 |
|
2,95 |
2,95 |
2,41 |
|
Powierzchnia nośna |
[m2] |
14,86 |
14,86 |
14,86 |
13,94 |
13,02 |
|
|
Masa własna |
[kg] |
84 |
107 |
143 |
114 |
144 |
|
|
Masa całkowita |
[kg] |
204 |
238 |
227 |
318 |
249 |
295 |
454 |
Predkośc max |
[km/h] |
64 |
85 |
87 |
80 |
98 |
97 |
166 |
Predkośc min. |
[km/h] |
31 |
39 |
34 |
44 |
44 |
50 |
63 |
Wznoszenie |
[m/s] |
2,3 |
4,0 | 2,63 (1,75) |
1,8 |
4,3 |
5,0 |
|
Pułap praktyczny |
[m] |
3050 |
3050 |
3360 | 3050 |
3050 |
3050 |
3810 |
Zasięg |
[km] |
161 |
178 |
420 |
161 |
183 |
394 |
|
Czas lotu |
[h] |
3,33 |
2,72 |
6,7 |
2,25 |
2,72 |
5,0 |
|
Galeria
Źródło:
[1] Ogłoszenie drobne. ”Przegląd Lotniczy Aviation Revue” nr 10/2006.
[2] Wojciechowski J. ”Ultralekkie szybowce i samoloty”. Wydawnictwa Komunikacji i Łączności. Warszawa 1986.
[3] Polskie konstrukcje amatorskie.
[4] Ginter B. ”Lotnictwo amatorskie na Dolnym Śląsku”. ”Lotnictwo stulecie przemiany”. Fundacja Otwartego Muzeum Techniki. Wrocław 2003.
[5] Marszałkiewicz J. ”Samoloty Quicksilver”. Lotnictwo Ultralekkie i Sportowe nr 3/2006.
[6] motoAllegro.
[7] Janusz Kowalik - informacje. Strona domowa Janusza.
[8] Krawcewicz K. "Punkt wyjścia: Quicksilver. Andrzej Chmura i jego mikroloty". Przegląd Lotniczy Aviation Revue nr 2/1995.