Rand KR-02PM "Śmigły", ok. 1993

Ultralekki samolot sportowy. USA.
Ultralekki samolot sportowy Rand KR-02PM ”Śmigły” (SP-YKT). (Źródło: Copyright Zbigniew Jóźwik- ”Samoloty, śmigłowce, szybowce- fotografia lotnicza”).
Na początku lat 1990- tych w Zakład Napraw i Budowy Sprzętu Latającego i Pływającego Yalo w Warszawie został zbudowany samolot Rand KR-02PM "Śmigły", który był polską modyfikacją popularnego w Ameryce samolotu Rand Robinson KR-2.

Modyfikacja polega na szeregu zmian konstrukcyjnych zmierzających do spełnienia przepisów JAR - VLA, wg których samolot ma być certyfikowany, a następnie wdrożony do produkcji seryjnej. Z istotnych zmian należy wymienić: profil skrzydła CAGI R-3 (duża siła nośna, ale też duży opór aerodynamiczny) zamiast stosowanego w KR-2 profilu RAF-3 oraz całkowicie drewnianą konstrukcję skrzydła i usterzeń. Zespół napędowy stanowi silnik Limbach 2000 A o mocy 59 kW oraz stałe dwułopatowe śmigło Krzywonos.

Pierwotnie jego oblot przewidywany był na kwiecień 1993 r. W tym samym roku miał być zaprezentowany na targach Aero we Friedrichshafen. Ostatecznie samolot wykonał pierwszy lot 29.04.1994 r. Oblot wykonał pilot doświadczalny I kl. mgr inż. Tadeusz Dunowski. Jego zdaniem samolot był poprawny i przyjemny w pilotażu, stateczny kierunkowo, dość jednak wrażliwy na ster wysokości.

Właścicielem samolotu była firma Radwan sp. z o.o. Produkcję, próby i prace rozwojowe prowadziła firma YALO s.c. W dniu 1.01.2006 r. w polskim rejestrze statków powietrznych znajdował się 1 samolot Rand KR-02PM "Śmigły".

Silnik- Limbach 2000 A o mocy 59 kW (80 KM).

Konstrukcja.
Skrzydła o konstrukcji drewnianej, wyposażone w szczelinowe klapy. Profil skrzydła CAGI R-3.
kabina zakryta.
Usterzenie o konstrukcji drewnianej.

Dane techniczne Rand KR-02PM (wg [4]):
Osiągi (przewidywane): prędkość max- 270 km/h, prędkość minimalna- 75 km/h.

Galeria

  • Samolot KR-02 ”Śmigły” w trakcie montażu. (Źródło: Przegląd Lotniczy nr 2/1993).

Źródło:

[1] Liwiński J. ”Rejestr polskich statków powietrznych 2006”. Przegląd Lotniczy Aviation Revue nr 2/2006.
[2] Jaxa Małachowski R. "Małe lotnictwo - producenci, przewoźnicy i inni...". Przegląd Lotniczy Aviation Revue nr 2/1993.
[3] Reklama Zakładu Naprawy i Budowy Sprzętu Latającego i Pływającego Yalo. Przegląd Lotniczy Aviation Revue nr 4/1993-1/1994.
[4] (kk) "Polski KR-2 już lata". Przegląd Lotniczy Aviation Revue nr 3/1994.
blog comments powered by Disqus