AgustaWestland AW 139, 2001
(Agusta-Bell AB 139)

Śmigłowiec wielozadaniowy. Włochy/Wielka Brytania.
Śmigłowiec wielozadaniowy AgustaWestland AW 139 japońskiego przedsiębiorstwa All Nippon Helicopter. (Źródło: via "Wikimedia Commons").

W 1998 r. firmy: Agusta i amerykańska Bell Helicopter Textron powołały do życia wspólne przedsiębiorstwo typu joint venture o nazwie Bell/Agusta Aerospace Company. Jego zadaniem miało być opracowanie cywilnego śmigłowca pasażersko-transportowego AB 139. W jego konstrukcji szeroko wykorzystuje się kompozyty. Prototyp został oblatany 3.02.2001 r.

Śmigłowce AB 139 używane są do obsługi morskich platform wydobywczych. Jakkolwiek optymalizowany na rynek cywilny, znalazł też nabywców wojskowych siły zbrojne:
- Irlandii,
- Katar- w 2008 r. zamówiono 18 egz. AW 139, pierwszy dostarczono w listopadzie 2009 r.,
- Zjednoczonych Emiratów Arabskich,
- Japonii- użytkowany przez Straż Przybrzeżną.

Na przekór sukcesowi tej konstrukcji Bell stracił zainteresowanie współpracą nad jej rozwojem i w listopadzie 2005 r. odsprzedał swoje udziały w programie. Śmigłowce otrzymały nazwę AW 139.

W Polsce.

W w 1998 r. w PZL Świdnik rozpoczął się program projektowania i produkcji śmigłowca AW 139. W fazie projektowania działania świdnickich zakładów realizowane były przez Biuro Projektu Śmigłowca AW 139, utworzonego w ramach Zakładu Rozwoju i Wdrożeń PZL-Świdnik i obejmowały projektowanie, wsparcie konstrukcyjne i certyfikację głównej struktury kabiny, osłony silnika, ścianek ogniowych i kanałów wylotowych, drzwi kabiny pilotów, przedziału pasażerskiego i bagażowego. następnie w Świdniku rozpoczęto produkcję seryjną kompletnych kadłubów do AW 139. Do czerwca 2006 r. wyprodukowano 500 kadłubów do śmigłowców AgustaWestland A 109, AgustaWestland A 119 i AW 139 (AB 139).

W styczniu 2006 r. miał zostać rozstrzygnięty przetarg na śmigłowce dla najważniejszych osób w Polsce: prezydenta, premiera oraz marszałków Sejmu i Senatu. O zamówienie rywalizowały śmigłowce: AgustaWestland EH-101, AgustaWestland AW 139, Eurocopter EC-225, Eurocopter NH-90, Sikorsky S-92A, Mil Mi-171, Boeing CH-47F ”Chinook”. Komisja konkursowa wskazała na śmigłowiec AgustaWestland EH-101, to jednak zaproponowana przez producenta cena okazała się zbyt wysoka dla budżetu Ministerstwa Obrony Narodowej.

Pod koniec 2007 r. zawarto umowę z PZL Świdnik, dotyczącą zakupu dwóch śmigłowców PZL W-3 ”Sokół” dla 36. Specjalnego Pułku Lotnictwa Transportowego. Odrzucono jednocześnie ofertę tego samego producenta na dostawę 2 śmigłowców AW 139.

Konstrukcja:
16-miejscowy śmigłowiec.

Napęd- 2 silniki turbinowe Pratt & Whitney PT6C-67C o mocy 1142 kW (1553 KM) każdy.

Źródło:

[1] AK”Pierwszy AW 139 dla Irlandii”. Nowa Technika Wojskowa nr 9/2006.
[2] Rochowicz R. ”Śmigłowcowy stand-by”. Nowa Technika Wojskowa nr 10/2006.
[3] Rusiecki M. ”AgustaWestland- linia włoska”. Lotnictwo nr 1/2007.
[4] (SBW) ”Śmigłowiec dla VIP”. Lotnictwo nr 11/2005.
[5] (PA) ”Pierwszy AW139 dla Kataru”. Lotnictwo nr 12/2009.
[6] Bączyk N. ”AgustaWestland i PZL Świdnik a sprawa polska”. Nowa Technika Wojskowa nr 9/2009.
[7] Bączyk N. ”Ile śmigłowców dla wojska?” Nowa Technika Wojskowa nr 5/2008.
blog comments powered by Disqus