RAF RE-8, 1916

Samolot rozpoznawczy. Wielka Brytania.
RAF RE-8 w zbiorach Koninklijk Museum van het Leger en de Krijgsgeschiedenis, Bruksela.
(Źródło: Copyright Zbigniew Jóźwik- ”Samoloty, śmigłowce, szybowce- fotografia lotnicza”).
Samolot wywiadowczy RAF RE-8 został zbudowany w 1916 r. Razem wyprodukowano ok. 4100 egz.

W Polsce.

W posiadaniu lotnictwa polskiego znalazł się jeden egzemplarz RAF RE-8. Zdobyty został po wylądowaniu 5.06.1920 r. na lotnisku Post Wołyński w Kijowie, opanowanym przez Wojsko Polskie. Samolot należał do 36 bolszewickiej eskadry, podporządkowanej armii konnej Budionnego. Uszkodzony przy lądowaniu został przez 3 EW odesłany koleją do CSL. W CWL stwierdzono, że remont jest nieopłacalny i samolot oddano do rozbiórki na części.

Konstrukcja:
Dwumiejscowy dwupłat o konstrukcji.
Kabiny odkryte.
Podwozie klasyczne stałe.

Uzbrojenie- 1 stały karabin maszynowy pilota i 1 ruchomy karabin maszynowy obserwatora. Udźwig bomb- 100 (wg [2]- 118) kg.

Wyposażenie- nadajnik radiowy Telefunken lub AS-35.

Silnik- rzędowy RAF-4a o mocy 110 kW (150 KM).

Dane techniczne RAF RE-8 (wg [1]):
Rozpiętość- 12,98 m, długość- 8,48 (wg [2]- 8,5) m, wysokość- 3,45 (wg [2]- 3,49) m, powierzchnia nośna- 35,1 (wg [2]- 35,0) m2.
Masa własna- 818 kg, masa użyteczna- 434 (wg [2]- 397) kg, masa całkowita- 1252 (wg [2]- 1215) kg.
Prędkość max- 164 km/h, czas wznoszenia na 2000 m- 12', pułap- 3960 (wg [2]- 4100) m, zasięg- 650 km, czas lotu- 4 h 30' (wg [2]- 4 h).

Galeria

  • Radziecki samolot RAF RE-8 zdobyty po wylądowaniu 5.06.1920 r. na lotnisku Post Wołyński w Kijowie. (Źródło: ”Ku czci poległych lotników. Księga pamiątkowa”. Wydawnictwo Komitetu Budowy Pomnika Ku Czci Poległych Lotników. Warszawa 1933).

Źródło:

[1] Morgała A. ”Samoloty wojskowe w Polsce 1918-1924”. Wyd. Bellona; Wyd. Lampart. Warszawa 1997.
[2] Bączkowski W. ”Samoloty bombowe I wojny światowej”. Wydawnictwo Komunikacji i Łączności. Warszawa 1986.
blog comments powered by Disqus