Rachlewicz "Ślizgowiec 3", 2007

Poduszkowiec amatorski. Polska.
Poduszkowiec ”Ślizgowiec 3” w wersji z silnikiem Hirth i śmigłem. (Źródło: Copyright Adam Rachlewicz).
Projekt poduszkowca ”Ślizgowiec 3” opracował Adam Rachlewicz. Była to jego trzecia konstrukcja, wcześniej powstały poduszkowce: ”Ślizgowiec 1” i ”Ślizgowiec 2”. Budowa została rozpoczęta w 2006 r. Tradycyjnie już do budowy kadłuba konstruktor zastosował sklejkę zalaminowaną matą szklaną z żywicą. Poduszkowiec przewoził komfortowo dwie osoby siedzące obok siebie w fotelach samochodowych. Napęd ponownie stanowiły dwa silniki umieszczone z tyłu. Do unoszenia został zastosowany silnik od Trabanta (pochodzący ze ”Ślizgowca 1”), który po kilku pierwszych próbach został zastąpiony przez silnik Honda z kosiarki samojezdnej (tzw. traktorka). Napęd główny stanowił silnik lotniczy Hirth 2702, który napędzał śmigło. Uzyskano bardzo duży ciąg statyczny- 143 kG.

”Ślizgowiec 3”, który wykonał pierwsze loty w 2007 r., okazał się bardzo udaną konstrukcją. Poduszkowiec był użytkowany z powodzeniem przez Adama Rachlewicza przez 3 sezony letnie i 3 zimowe. Najdłuższe podróże (miały miejsce po Wiśle) to Bydgoszcz- Włocławek- Bydgoszcz (200 km), oraz dwukrotnie Kiezmark (12 km od ujścia Wisły do morza)- Grudziądz- Kiezmark (190 km). Jesienią 2008 r. w poduszkowcu został zmieniony napęd główny. W miejsce silnika Hirth został zastosowany silnik z samochodu Subaru 1800 cm3 napędzający wentylator. Konstrukcja okazała się ciężka, masa wzrosła o 80 kg. Jednak mimo to poduszkowiec posiadał bardzo dobre własności ruchowe. Właśnie z powodu dużego ciężaru z początkiem 2009 r. konstruktor powrócił do poprzedniego napędu głównego (silnik Hirth plus śmigło).

Wiosną 2010 r. ”Ślizgowiec 3” został sprzedany dla Grzegorza Kamińskiego z Kłodzka. Żeby obniżyć cenę nowy właściciel kupił maszynę bez, stosunkowo drogiego, silnika Hirtha. W jego miejsce wstawił silnik Trabanta (unoszenie pozostało bez zmian- silnik Honda) i rozpoczął jego dalszą eksploatację. Następnie poduszkowiec został gruntownie przebudowany: długość została zwiększona o 60 cm, zamontowano kabinę oraz przednią szybę z kokpitem, do napędu zastosowano silnik Subaru o mocy 59 kW napędzający wentylator w tunelu.

Konstrukcja:
Dwumiejscowy poduszkowiec, konstrukcja wykonana całkowicie ze sklejki zalaminowanej tkaniną szklaną z żywicą.
Usterzenie podwójne, umieszczone w strumieniu zaśmigłowym.

Napęd- 2 silniki umieszczone z tyłu kadłuba. Do unoszenia służył silnik od samochodu Trabant o mocy ok. 14,7 kW (ok. 20 KM), zastąpiony przez silnik Honda GXV620 o mocy 14,7 kW (20 KM), pochodzący z kosiarki samojezdnej, który napędza wentylator umieszczony bezpośrednio na wale korbowym silnika. Napęd główny stanowił silnik lotniczy Hirth 2702 o mocy 29 kW (40 KM), napędzający poprzez przekładnię pasową śmigło o średnicy 180 cm. Przez pewien czas jako napęd główny stosowany był silnik z samochodu Subaru 1800 cm3 o mocy 59 kW (80 KM), który napędzał wentylator. Przez pewien czas jako napęd główny służył silnik od samochodu Trabant. Ciąg statyczny 143 kG.

Dane techniczne ”Ślizgowiec 3” (wg [1]):
Długość- 3,8 m, szerokość- 2,0 m, szerokość- 1,6 m, wysokość bez poduszki- 2,3 m.
Masa własna- 270 kg.
Prędkość max na wodzie- 80 km/h, prędkość przelotowa z pełnym obciążeniem- 60 km/h, wysokość unoszenia- 0,28 m, zużycie paliwa przy prędkości przelotowej- 13 l/100 km.

Galeria

  • Poduszkowiec "Ślizgowiec 3" w wersji z silnikiem Subaru i wentylatorem. (Źródło: Copyright Adam Rachlewicz).
  • "Ślizgowiec 3" (z silnikiem Hirth) w locie. (Źródło: Copyright Adam Rachlewicz).
  • "Ślizgowiec 3" przebudowany przez Grzegorza Kamińskiego. (Źródło: Copyright Grzegorz Kamiński).
  • "Ślizgowiec 3" Grzegorza Kamińskiego w widoku z przodu. (Źródło: Copyright Grzegorz Kamiński).
  • W locie nad wodą. (Źródło: Copyright Grzegorz Kamiński).

Źródło:

[1] Informacje uzyskane od Adama Rachlewicza.
[2] Informacje uzyskane od Arkadiusza Krukowskiego. "Poduszkowce- Witaj na stronie o polskich poduszkowcach"
[3] Grzegorz Kamiński - informacje.

blog comments powered by Disqus