Rachlewicz "Ślizgowiec 2", 2005

Poduszkowiec amatorski. Polska.
Poduszkowiec "Ślizgowiec 2" w wersji z 2005 r. (Źródło: Copyright Adam Rachlewicz).
Projekt jednomiejscowego poduszkowca ”Ślizgowiec 2” opracował Adam Rachlewicz. Budowę rozpoczęto w kwietniu 2005 r., a ukończono we wrześniu tegoż roku. Kadłub, podobnie jak w poduszkowcu ”Ślizgowiec 1”, wykonany został ze sklejki, całkowicie zalaminowany tkaniną szklaną z żywicą. Do napędu zastosowano dwa silniki umieszczone z tyłu kadłuba. Pierwszy silnik (ogrodniczy) napędza wentylator unoszenia. Napęd główny to silnik WSK 175 napędzający śmigło.

Poduszkowiec ”Ślizgowiec 2” użytkowany był od jesieni 2005 r. do wiosny 2007 r. Najdłuższa podróż (30 km) została odbyta po Wiśle w okolicach Bydgoszczy. Potem używany był sporadycznie, podczas eksperymentów z różnymi rodzajami fartuchów (balonowo segmentowy, balonowy-dwukomorowy). Podczas eksperymentów w poduszkowcu zastosowano mocniejszy silnik unoszenia (WSK 175)- taki sam jak silnik napędu głównego. W 2010 r., po sprzedaży ”Ślizgowca 3”, Adam Rachlewicz rozpoczął ponownie jego regularne użytkowanie. Konstruktor wrócił do ogrodniczego silnika unoszenia i zastosował fartuch balonowy-dwukomorowy. ”Ślizgowiec 2” jest bardzo udaną konstrukcją, która stanowi czołówkę współczesnych poduszkowców amatorskich.

Konstrukcja:
Jednomiejscowy poduszkowiec, konstrukcja wykonana całkowicie ze sklejki zalaminowanej tkaniną szklaną z żywicą.
Usterzenie podwójne, umieszczone w strumieniu zaśmigłowym.

Napęd- 2 silniki umieszczone z tyłu kadłuba. Pierwszy- silnik ogrodniczy, dwusuwowy o mocy ok. 3,7 kW (ok. 5 KM) napędza poprzez przekładnie pasową wentylator unoszenia. Przez pewien czas do napędu wentylatora unoszenia stosowano silnik WSK 175 o mocy ok. 8 kW (ok. 11 KM). Napęd główny (poziomy)- wzorowany na napędzie paralotniowym, stanowi silnik WSK 175 o mocy ok. 8 kW (ok. 11 KM), który napędza poprzez przekładnię pasową śmigło o średnicy 124 cm. Moc silnika WSK 175 jest mniejsza niż w motocyklu z powodu uproszczenie układu wydechowego. Ciąg statyczny 45 kg.

Dane techniczne ”Ślizgowiec 2” (wg [1]):
Długość- 3,0 (pierwotnie- 2,65) m, szerokość- 1,6 m, szerokość- 1,6 m, wysokość bez poduszki- 1,6 m.
Masa własna- 125 kg.
Prędkość max na wodzie- 50 km/h, prędkość przelotowa- 40 km/h, wysokość unoszenia- 0,25 m.

Galeria

  • Poduszkowiec "Ślizgowiec 2" w wersji z 2010 r. (Źródło: Copyright Adam Rachlewicz).

Źródło:

[1] Informacje uzyskane od Adama Rachlewicza.
blog comments powered by Disqus