Rachlewicz "Latacz 2", 2009

Pionowzlot amatorski. Polska.
Pionowzlot "Latacz 2" konstrukcji Adama Rachlewicza. (Źródło: Copyright Adam Rachlewicz).
Pionowzlot "Latacz 2" został skonstruowany i zbudowany przez Adama Rachlewicza. Powstał w wyniku rozwoju poprzedniej konstrukcji Rachlewicz "Latacz 1". Prace nad przebudową pionowzlotu ruszyły w marcu 2009 r. Wentylatory zostały zastąpione przez dwa śmigła. Istniejący układ przeniesienia napędu został rozbudowany. Ze względu na większe wymiary śmigieł i ich większą prędkość obrotową wystąpiła konieczność dobudowania dwóch identycznych przekładni (łańcuchowych) zwiększających obroty śmigieł i jednocześnie zwiększających rozstaw ich osi. Przekładnie te zostały przykręcone do istniejących przekładni stożkowych, zębatych. Sterowanie urządzeniem miało nadal polegać na manewrowaniu ciałem pilota będącego w pozycji stojącej.

Próby startu zostały przeprowadzone w maju 2009 r. Pionowzlot oderwał się od ziemi, jednak wykazywał bardzo dużą niestabilność. Ze względu na ograniczony obszar, podczas próby maszyna była na uwięzi. Z powodu niestabilności nastąpiła kolejna przebudowa- .powstała wersja Rachlewicz "Latacz 3".

Konstrukcja:
Pionowzlot (latająca platforma) o konstrukcji metalowej.
Kadłub w postaci kratownicy o konstrukcji stalowej.
Miejsce pilota odkryte. Pilot znajdował się w pozycji stojącej. Sterowanie urządzeniem miało zapewniać manewrowanie ciałem.
Podwozie stałe, w postaci czterech małych kółek.

Silnik- z motocykla Kawasaki ZX9R o mocy 106 kW (144 KM).
Układ przeniesienia mocy- silnik poprzez łańcuch napędzał długi wał przenoszący moc na dwie przekładnie zębate, stożkowe, które napędzały za pośrednictwem przekładni łańcuchowych dwa przeciwbieżne śmigła.

Dane techniczne:
Brak danych.

Galeria

  • Próby w locie pionowzlotu "Latacz 2". (Źródło: Copyright Adam Rachlewicz).
  • Próby w locie pionowzlotu "Latacz 2". (Źródło: Copyright Adam Rachlewicz).

Źródło:

[1] Informacje uzyskane od Adama Rachlewicza.
blog comments powered by Disqus