PZL Bielsko 1 Sp z o.o.

W 1994 r. firma PZL-Świdnik rozpoczęła produkcję seryjną szybowca klasy światowej PW-5 ”Smyk”, który został opracowany w Zespole Naukowo-Badawczym Lotniczych Konstrukcji Kompozytowych w Instytucie Techniki Lotniczej i Mechaniki Stosowanej wydziału MEiL Politechniki Warszawskiej. Pod koniec lat 1990-tych PZL-Świdnik na skutek upadku programu śmigłowca wojskowego PZL W-3 ”Huzar” popadł w kłopoty finansowe, i ”Smyk” nieoczekiwanie stał się niechcianym dzieckiem. Zbyt mały zysk z jednego egzemplarza szybowca stawiał pod znakiem zapytania opłacalność produkcji (den sprzedany śmigłowiec PZL W-3 ”Sokół” stanowił równowartość ponad 150 ”Smyków” !).

Rozwiązaniem problemów okazało się przeniesienie produkcji do firmy PZL Bielsko 1 Sp z o.o., która powstała w Górkach Wielkich k. Bielska- Białej z inicjatywy pilotów, konstruktorów PW-5 z wydziału MEiL PW i Doświadczalnych Warsztatów Lotniczych Konstrukcji Kompozytowych (DWLKK). Firma nawiązuje do tradycji nieistniejących już Szybowcowych Zakładów Do­świadczalnych.

Wytwórnia uzyskała certyfikat produkcyjny IKCSP w 2000 r. Pod koniec 2000 r. rozpoczęto przygotowania do rozpoczęcia produkcji poprawionej wersji szybowca B1-PW-5 ”Smyk”. Do sierpnia 2002 r. wyprodukowano 10 szybowców.

Konstrukcje:
B1-PW-5 ”Smyk”, 2001, szybowiec klasy światowej.
PW-9, 2004, projekt szybowca szkolno-treningowego.

Źródło:

[1] Szybowcowy zakątek Pepego (Piotra Puchalskiego).
[2] Konstrukcje lotnicze Politechniki Warszawskiej.
[3] Pleciński P. "B1-PW-5 oblatany". Przegląd Lotniczy Aviation Revue nr 7/2001.
blog comments powered by Disqus