PZL- rozpoznawczy wysokiego pułapu ("Żbik"), 1935

Projekt samolotu rozpoznawczego wysokościowego albo myśliwskiego i/lub rozpoznawczego. Polska.
Projekt opracowany został w 1935 r. na wewnętrzny konkurs w PZL na projekt szybkiego samolotu liniowego nowej formuły. Konstruktorem był inż. Wsiewołod Jakimiuk. Projekt ten został przedłożony komisji razem z projektem Jerzego Dąbrowskiego (późniejszy PZL-38 ”Wilk”), który oceniono wyżej. W relacjach występuje nazwa ”Żbik”. Nie ma jednak pewności czy odnosiła się do projektu inż. Jakimiuka, czy też do wczesnego projektu Jerzego Dąbrowskiego (rozwiniętym później w PZL-38 ”Wilk”)? Wg niektórych źródeł nazwę ”Żbik” nosił projekt morskiego samolotu rozpoznawczego dalekiego zasięgu PZL- samolot MDL dalekiego wywiadu.

Konstrukcja:
Dwumiejscowy dolnopłat o konstrukcji całkowicie metalowej.
Kabina pilota była znacznie wysunięta do przodu, tylne stanowisko karabinu maszynowego bez uskoku wtopione w linię grzbietową kadłuba. Obserwator miał miejsce w przodzie oszklonym od spodu.
Podwozie chowanym w locie.

Napęd- 2 silniki rzędowe.

Źródło:

[1] Morgała A. ”Samoloty wojskowe w Polsce 1924-1939”. Wyd. Bellona. Warszawa 2003.
[2] ”Samoloty wojskowe świata 1935-1945”
blog comments powered by Disqus