PZL P-2 (PZL-2), 1930

Projekt samolotu myśliwskiego. Polska.
Projekt samolotu myśliwskiego PZL P-2. (Źródło: Technika Lotnicza i Astronautyczna nr 7/1983).

Projekt samolotu myśliwskiego PZL P-2 (wg [2]- oznaczony PZL-2) opracował w 1930 r. (wg [2]- na przełomie lat 1929 / 1930) inż. Zygmunt Puławski. Projekt powstał w Państwowych Zakładach Lotniczych. Była to modernizacja samolotu PZL P-1. Podstawową różnicę stanowił sposób usztywnienia skrzydła. Aby zmniejszyć opór aerodynamiczny i zredukować niekorzystny wpływ szerokich zastrzałów zastosowanych w P-1, konstruktor zastąpił je układem elastycznych ścięgien. Taki układ bezzastrzałowy zapewniał skrzydłom stałe położenie przez połączenie ich w trzech płaszczyznach: górnej nad wygięciem skrzydeł i ukośnych po obu stronach kadłuba- w miejsce zastrzałów.

Projekt wstępny został ukończony w czerwcu 1930 r. Pomysł budził pewne wątpliwości. Ścięgna z taśm mogły się luzować w miejscach mocowań. Węzły stanowiły potencjalne niebezpieczeństwo powstawania odkształceń i konieczność częstych regulacji. Zwiotczenie ścięgien mogło spowodować utratę sztywności płata i uszkodzenie samolotu. Kadłub PZL P-2 przeszedł próby w Instytucie Aerodynamicznym w Warszawie, lecz prace nad tym projektem przerwano. Pozostał w postaci projektu i nie wykorzystanego patentu.

Konstrukcja:
Jednomiejscowy górnopłat, zewnętrznie usztywniony, o konstrukcji metalowej.
Skrzydła dwudźwigarowe, o charakterystycznym mewim kształcie nazywanym płatem polskim, pokryte drobnożłobkowaną blachą Wibault. Zewnętrzne usztywnienie rozwiązano bezpylonowym systemem cięgien stanowiącym patent PZL.
Kadłub kratownicowy pokryty gładką blachą duralową. Kratownica nitowana z kształtowników. Kabina odkryta.
Usterzenie klasycz ne pokryte blachą Wibault. Statecznik poziomy podparty zastrzałem był przestawiany w locie.
Podwozie klasyczne stałe, nożycowe- wg patentu PZL.

Uzbrojenie- 2 zsynchronizowane karabiny maszynowe, zabudowane po bokach kadłuba.

Silnik- rzędowy Hispano-Suiza, w układzie V o mocy 440 kW (600 KM).

Dane techniczne PZL P-2 (wg [3]):
Rozpiętość- 10,5 m, długość- 7,25 m, wysokość- 3,23 m, powierzchnia nośna- 18,00 m2.
Masa własna- 950 kg, masa użyteczna- 450 kg, masa całkowita- 1400 kg.
Prędkość max- 326 km/h, prędkość przelotowa- 280 km/h, prędkość lądowania- 101 km/h, pułap- 9100 m, zasięg- 460 km.

Galeria

  • Projekt samolotu myśliwskiego PZL P-2. Rysunek w trzech rzutach. (Źródło: Technika Lotnicza i Astronautyczna nr 7/1983).

Źródło:

[1] Morgała A. ”Samoloty wojskowe w Polsce 1924-1939”. Wyd. Bellona. Warszawa 2003.
[2] Glass A. ”Polskie konstrukcje lotnicze do 1939”. Tom 2. Wydawnictwo STRATUS. Sandomierz 2007.
[3] Morgała A. "Projekt samolotu myśliwskiego PZL-P2". Technika Lotnicza i Astronautyczna nr 7/1983.
blog comments powered by Disqus