PZL M32, 1990

Projekt samolotu dyspozycyjnego. Polska.
Projekt samolotu dyspozycyjnego PZL M32. (Źródło: ze zbiorów Bogusława Kuśnierza).

Projekt 8-miejscowego samolotu dyspozycyjnego PZL M32 z ciśnieniową kabiną, zdolnego do przelotów powyżej pułapu niekorzystnego oddziaływania warunków meteorologicznych powstał w zespole Pracowni Rozwoju Konstrukcji WSK PZL-Mielec w 1990 r. Przewidywano bogate wyposażenie łącznościowe dla podróżujących.

Podstawową wersją była wersja z silnikami TP-500, ale rozpatrywano również wersję dłuższą (5 okienek na stronę w kabinie pasażerskiej) z mocniejszymi silnikami PT6A-11 jak również wersję jednosilnikową na bazie kadłuba wersji podstawowej.

Proponowano opracowanie następujących wersji samolotu:
- dyspozycyjna sześciomiejscowa,
- dyspozycyjna ośmiomiejscowa,
- dyspozycyjna 10-miejscowa, 
- transportowa- pilot oraz 700 kg ładunku,
- osobowo-transportowa- 4 osoby oraz 400 kg ładunku,
- sanitarna- jeden chory oraz dwie osoby obsługi medycznej,
- rozpoznania radioelektronicznego- wyposażenie rozpoznawcze oraz 3 operatorów,
- fotogrametryczna- kamera WILD RC-10,
- ratownictwa morskiego- czas patrolowania ok. 6 h, przenosi 3 tratwy ratunkowe.

Projektu nie kontynuowano z powodu trudności finansowych PZL-Mielec.

Konstrukcja:
Dolnopłat o konstrukcji metalowej. Załoga- 1 osoba, pasażerów- 7.
Płat o konstrukcji metalowej.
Kadłub półskorupowy, metalowy, część kabinowa szczelna, ciśnieniowa. Kabina zakryta, klimatyzowana.
Usterzenie klasyczne, o konstrukcji metalowej.
Podwozie trójkołowe z kołem przednim, chowane w locie.

Wyposażenie- radar meteorologiczny, pilot automatyczny, zestaw przyrządów VFR/IFR, przewidywany zestaw radionawigacyjny Bendix/King Silver Crown, dla użytku pasażerów przewidziano radiofax i wideotelefon.

Napęd:
- PZL M32 TP500- 2 silniki turbośmigłowe Continental TP500 o mocy po 309 kW (420 KM), wg [2]- o mocy 358 kW (487 KM) każdy,
PZL M32 PT6A-11- 2 silniki turbośmigłowe Pratt & Whitney PT6A-11,
- PZL M32 jednosilnikowy- 1 silnik turbośmigłowy Pratt & Whitney PT6A o mocy 440 kW (598 KM).

Dane techniczne PZL M32, silniki TP500 (wg [1]):
Rozpiętość- 14,0 m, długość- 9,6 (wg [2]- 9,5) m, wysokość- 4,1 (wg [2]- 4,0) m, powierzchnia nośna- 19,6 m2.
Masa własna- 1700 (wg [2]- 1800) kg, masa użyteczna- 1500 kg, masa startowa max- 3200 (wg [2]- 3000) kg.
Prędkość przelotowa- 430 (wg [2]- 450) km/h, wznoszenie- 10 m/s, pułap- ok. 10000 m, zasięg- 2500 (wg [2]- 2600) km.

Dane techniczne PZL M32, silniki PT6A-11 (wg [2]):
Rozpiętość- 14,0 m, długość- 10,1 m, wysokość- 4,0.
Masa własna- 1900 kg, masa startowa max- 3500 kg.
Prędkość przelotowa- 450 km/h, zasięg- 2600 km.

Dane techniczne PZL M32 jednosilnikowy (wg [2]):
Rozpiętość- 14,0 m, długość- 9,85 m, wysokość- 4,0 m.
Masa własna- 1550 kg, masa startowa max- 2800 kg.
Prędkość przelotowa- 450 km/h, zasięg- 2600 km.

Galeria

  • PZL M32. Wersja podstawowa napędzana silnikami TP500. (Źródło: ze zbiorów Bogusława Kuśnierza).
  • PZL M32. Wersja podstawowa, rozmieszczenie pasażerów i bagażu. (Źródło: ze zbiorów Bogusława Kuśnierza).
  • PZL M32. Wersja podstawowa, rozmieszczenie pasażerów i bagażu- inny wariant. (Źródło: ze zbiorów Bogusława Kuśnierza).
  • PZL M32. Wersja podstawowa, przewidywane wersje samolotu. (Źródło: ze zbiorów Bogusława Kuśnierza).
  • PZL M32. Wersja dwusilnikowa napędzana silnikami PT6A-11. (Źródło: ze zbiorów Bogusława Kuśnierza).
  • PZL M32. Wersja jednosilnikowa. (Źródło: ze zbiorów Bogusława Kuśnierza).

Źródło:

[1] Makowski T. ”Współczesne konstrukcje lotnicze Polski”. Agencja Lotnicza Altair. Warszawa 1996.
[2] Informacje i materiały uzyskane od Bogusława Kuśnierza.
blog comments powered by Disqus