PZL M12, 1961-1963

Projekt samolotu wielozadaniowego. Polska.
Projekt samolotu wielozadaniowego PZL M12A. (Źródło: rys. Krzysztof Luto).

W 1961 r. w Ośrodku Konstrukcji Lotniczych WSK Mielec powstał projekt samolotu wielozadaniowego PZLM12, opracowany pod kierunkiem inż. Alfreda Barona. Prawdopodobnie miał to być dwusilnikowy następca PZL An-2 oraz konkurent samolotu Antonow An-14 "Pszczółka". Samolot ten charakteryzował się bardzo prostą konstrukcją i geometrią płatowca. Wg [1]- na początku lat 1960-tych w OKL WSK Mielec opracowano kilka projektów samolotu rolniczego, np. PZL M12 z silnikiem (jednym?) o mocy 423 kW (575 KM). Prawdopodobnie jest to błędna informacja. Być może jednak chodzi o inny projekt samolotu, który posiadał takie samo oznaczenie.

Model M12 był dmuchany w Instytucie Lotnictwa. Prawdopodobnie belka ogonowa została nieprawidłowo zaprojektowa­na: góra była półokręgiem, zaś dół stanowiła ścianka z blachy falistej z falami wzdłuż kadłu­ba- całość była podobno mało sztywna poprzecznie. Napęd miały stanowić dwa silniki AI-14R o mocy po 191 kW.

W 1963 r. powstał projekt zmodyfikowanej wersji M12A o zmienionym kadłubie, też napędzana silnikami AI-14RF. Dalszych prac nie prowadzono.

Konstrukcja.
Górnopłat zastrzałowy o konstrukcji metalowej.
Skrzydło prostokątne.
Kadłub o prostokątnym przekroju, z belką ogonową mocowaną w górnej części kadłuba, do której z kolei mocowane było prostokątne usterzenie poziome, zakończone podwójnymi sta­tecznikami pionowymi (w układzie H), również prostokątnymi. Kabiny zakryte.
Podwozie trójpodporowe z przednim podparciem.

Napęd- 2 silniki gwiazdowe AI-14R o mocy 191 kW (260 KM) każdy.

Dane techniczne PZL M12 (wg [2]):
Rozpiętość- 20,75 m, długość- 10,0 m, wysokość- 4,25 m, powierzchnia nośna- 43,1 m2.
Udźwig środków chemicznych-1000 kg.

Dane techniczne PZL M12A (wg [2]):
Rozpiętość- 20,75 m, długość- 9,6 m, wysokość- 3,7 m, powierzchnia nośna- 43,1 m2.
Masa własna- 1940-2060 kg, masa użyteczna- 1600-1700 kg, udźwig środków chemicznych-1300 kg, masa całkowita- 3600-3800 kg.
Prędkość max- 225 km/h, prędkość minimalna- 78 km/h, wznoszenie- 5,4 m/s.

Źródło:

[1] Praca zbiorowa ”Konstrukcje lotnicze Polski Ludowej”. Wydawnictwo Komunikacji i Łączności. Warszawa 1965.
[2] ”Niezrealizowane konstrukcje PZL Mielec”. Polska Technika Lotnicza. Materiały Historyczne nr 4/2004.
blog comments powered by Disqus