Wytwórnia Sprzętu Komunikacyjnego PZL Krosno
WSK PZL-Krosno

Logo WSK PZL-Krosno. (Źródło: archiwum).

Zakład ten miał bogate tradycje w produkcji szybowców, do połowy lat 1960-tych był wytwórcą szybowców SZD-25A ”Lis”, SZD-10 ”Czapla”, IS-3 ABC, IS-4 ”Jastrząb”, SZD-12 ”Mucha”, SZD-9 ”Bocian”. Zakład nosił wówczas nazwę: Okręgowe Warsztaty Szybowcowe w Krośnie (OWS Krosno) oraz Zakłady Sprzętu Lotnictwa Sportowego nr 5 (ZSLS nr 5) w Krośnie. Podlegały one wówczas Dyrekcji Zakładów Sprzętu Lotnictwa Sportowego w Warszawie.

W lipcu 1963 r. nastąpiła reorganizacja Zakładów Sprzętu Lotnictwa Sportowego, w wyniku której zlikwidowano dyrekcję ZSLS w Warszawie, a zakłady ZSLS nr 5 w Krośnie, usamodzielniły się jako Wytwórnia Sprzętu Komunikacyjnego Krosno. Po zakończeniu produkcji lotniczej produkowano palniki do Junkersów łazienkowych (gazowe ogrzewacze wody), schładzarki do mleka (70% produkcji było wysyłane dla Związku Radzieckiego), cysterny do transportu mleka.

Później zakład kooperował m.in z PZL Okęcie specjalizując się w produkcji podwozi lotniczych, i PZL Mielec, dla których produkuje kratownice samolotu rolniczego PZL M-18 ”Dromader”. W 1982 r. zbudowany został ultralekki samolot sportowy PZL KR-02 ”Krokodyl”, powstał tylko prototyp. Natomiast w 1985 r. został oblatany szybowiec szkolny PZL KR-03 ”Puchatek”, produkowany seryjnie ograniczonych ilościach.

Prawdopodobnie w latach 1980-tych w WSK-PZL Krosno został opracowany projekt samolotu ultralekkiego PZL KR-024.

Konstrukcje:
PZL KR-02 ”Krokodyl”, 1982, samolot sportowy ultralekki.
PZL KR-03 ”Puchatek”, 1985, szybowiec szkolny.
PZL KR-024, lata 1980-te, projekt samolotu ultralekkiego.

Galeria

  • Budowa kadłuba szybowca PZL KR-03 ” Puchatek ” w zakładach WSK PZL-Krosno. (Źródło: Lotnictwo Aviation International nr 10/1991).

Źródło:

[1] Makowski T. ”Współczesne konstrukcje lotnicze Polski”. Agencja Lotnicza Altair. Warszawa 1996.
[2] ”Szybowcowy zakątek Pepego (Piotra Puchalskiego)”
[3] Machnik J. "Powojenna historia lotniska w Krośnie". Piastun nr 8/2007.

blog comments powered by Disqus