PZL KR-02 "Krokodyl", 1982

Samolot sportowy ultralekki. Polska.
Ultralekki samolot sportowy PZL KR-02 ”Krokodyl” (SP-FTU). (Źródło: Copyright Bogdan Braniewski ”goraszka.info”).

Samolot PZL KR-02 ”Krokodyl” powstał w PZL WSK Krosno jako samolot koncepcyjny, mogący służyć głównie celom szkoleniowym. Konstruktorami samolotu KR-02 byli: mgr. inż. Jerzy Krawczyk i mgr. inż. Stanisław Kustroń. Napędzany był dwucylindrowym silnikiem o mocy 44 kW (60 KM). Samolot został oblatany w Mielcu w dniu 26.10.1982 r. Niestety, podczas próbnej eksploatacji okazało się, że płatowiec ma poważne wady, uniemożliwiające wdrożenie go do produkcji. Silnik okazał się za słaby, co powodowało m.in. zbyt małą prędkość wznoszenia. Ponadto konstrukcja układu zasilania utrudniała rozruch silnika na ziemi oraz uniemożliwiała uruchomienie silnika w powietrzu (w przypadku jego zgaśnięcia).

Firma PZL WSK Krosno nie będąca zainteresowana rozwojem konstrukcji KR-02, sprzedała prototyp. Samolot wielokrotnie zmieniał właścicieli, ponieważ żaden nie był zadowolony z jego właściwości lotnych. Ostatecznie trafił w ręce zapalonego lotniarza spod Warszawy, który postanowił udoskonalić maszynę we współpracy z firmą Zakład Napraw i Budowy Sprzętu Latającego i Pływającego Yalo z Warszawy.

”Krokodyl” przeszedł kilka zmian, m.in. w układzie zasilania i w układzie sterowania maszyną na ziemi. Ponadto zamontowano dwa siedzenia i podwójny układ sterowania. Po kolejnych kilku miesiącach eksploatacji samolot otrzymał silnik Rotax o mocy 74 kW (100 KM), który nieco poprawił osiągi. Niestety podczas jednego z lądowań belka ogonowa samolotu uległa uszkodzeniu. Samolot został wyremontowany i ponownie wzniósł się w niebo. Nie na długo jednak, gdyż w dniu 19.06.2006 r., krótko po starcie z lotniska w Modlinie, maszyna runęła do Wisły pod Leoncinem i zatonęła. Pilot nie odniósł obrażeń.

Konstrukcja:

Silnik- dwucylindrowy o mocy 44 kW (60 KM), wymieniony później na Rotax o mocy 74 kW (100 KM).

Dane techniczne PZL KR-02 (wg [5]):
Rozpiętość- 8,8 m, długość- 4,95 m, wysokość- 4,35 m.
Przewidywane osiągi z silnikiem o mocy 44 kW: prędkość max- 288 km/h, prędkość przelotowa- 163 km/h.

Źródło:

[1] ”Szybowcowy zakątek Pepego (Piotra Puchalskiego)”
[2] Liwiński J. ”Rejestr polskich statków powietrznych 2006”. Przegląd Lotniczy Aviation Revue nr 2/2006.
[3] informacja. Przegląd Lotniczy Aviation Revue nr 7/2006.
[4] ”goraszka.info”.
[5] "W skrócie". Technika Lotnicza i Astronautyczna nr 4/1983.

blog comments powered by Disqus