PZL- myśliwski dwubelkowy Korsaka, 1936
Proponowany myśliwiec zbudowany w układzie dwubelkowym z gondolą centralną i śmigłem pchającym miał być napędzany silnikiem PZL ”Foka” o przewidywanej mocy 331-368 kW (450-500 KM). Silnik miał znajdować się za pilotem, dając mu dzięki temu doskonałe warunki obserwacji do przodu. W przedniej części gondoli kadłubowej zamierzano umieścić uzbrojenie, złożone z 1 działka kalibru 20 mm i 2 karabinów maszynowych. Dwie belki kadłubowe wychodzące ze skrzydeł połączone były na końcach statecznikiem poziomym. Na końcach belek znajdowały się też stateczniki pionowe. Podwozie z kołem przednim miało być całkowicie chowane w kadłub i skrzydła.
Projekt myśliwca opracowywany przez inżynierów Korsaka i Tarczyńskiego nie miał prawdopodobnie żadnego oznaczenia ani nazwy. Samolot miał być uzupełnieniem myśliwca PZL-38 ”Wilk” i był konkurentem samolotu PZL-50 ”Jastrząb” (wg [3]- projekt ten rozpatrywano jako alternatywę dla projektu myśliwca w klasycznym układzie konstrukcyjnym, rozwiniętego później w PZL-45 ”Sokół”). Projekt nie został skierowany do realizacji.
Konstrukcja:
Jednomiejscowy dolnopłat wolnonośny w układzie dwukadłubowym z centralną gondolą kałubową o konstrukcji metalowej.
Kabina zakryta.
Usterzenie wolnonośne z podwójnymi statecznikami pionowymi. Podwozie trójkołowe z kołem przednim, chowane w locie.
Uzbrojenie- 1 stałe działko kal. 20 mm i 2 stałe karabiny maszynowe PWU wzór 36 (? kal. 7,9 mm w przodzie centralnej gondoli kadłubowej.
Silnik- rzędowy w układzie odwróconego V, PZL ”Foka” o max mocy startowej ok. 331 kW (450 KM) i mocy nominalnej 309 kW (420 KM) {wg niektórych źródeł o max mocy startowej aż 441 kW (600 KM)}. Śmigło pchające.
Galeria
Źródło:
[1] Gruszczyński J. ”Jastrząb nie zdążył...” Lotnictwo nr 12/2005.[2] Glass A. ”Polskie konstrukcje lotnicze 1893-1939”. Wydawnictwo Komunikacji i Łączności. Warszawa 1977.
[3] Samoloty wojskowe świata 1935-1945.