Dąbrowski "Gazela" (1938), 1938
W 1938 r. inż. Jerzy Dąbrowski opracował dla projekt samolotu sportowego "Gazela", będący zmniejszoną odmianą samolotu PZL-26. Konstruktor zamierzał zbudować go z własnych unduszy na swój prywatny użytek. Badania modelu tunelowego "Gazeli" w Instytucie Aerodynamicznym w Warszawie przyniosły rewelacyjne wyniki i jego kształty posłużyły Dąbrowskiemu w sierpniu 1939 r. za aerodynamiczny wzorzec nowego samolotu myśliwskiego noszącego domniemane oznaczenie PZL-55 (PZL-62).
Realizację projektu samolotu "Gazela" przerwał wybuch II wojny światowej. Na początku 1943 r Jerzy Dąbrowski, będąc wówczas głównym konstruktorem Referatu Płatowców Wydziału Technicznego Polskich Sił Powietrznych, odtworzył swój projekt "Gazeli" z 1938 r., w wersji samolotu szkolnego- Dąbrowski "Gazela" (1943).
Konstrukcja:
Dwumiejscowy dolnopłat wolnonośny o konstrukcji metalowej.
Skrzydło miało wypróbowany, zmodyfikowany profil JD-12 Łoś, nieco pogrubiony do g = 15% i konstrukcję półskorupową z dźwigarami połączonymi w keson. Zastosowano pełna mechanizację płata: sloty i klapy krokodylowe.
Kadłub półskorupowy. Kabina zakryta.
Silnik- rzędowy z wiszącymi cylindrami, chłodzony powietrzem, 6- cylindrowy Train 6D o mocy 60 kW (82 KM).
Źródło:
[1] Morgała A. „Samoloty wojskowe w Polsce 1924-1939”. Wyd. Bellona. Warszawa 2003.
[2] Glass A. „Samoloty PZL 1928-1978”. Wydawnictwo Komunikacji i Łączności. Warszawa 1980.
[3] Cynk J. B. „Polskie lotnictwo wojskowe w okresie międzywojennym”. Lotnictwo nr 11/2004.
[4] Cynk J. B. "Taś-Taś czyli Duckling". Skrzydlata Polska nr 8/2007.
[5] Glass A. "Polskie konstrukcje lotnicze do 1939". Tom 3. Wydawnictwo STRATUS. Sandomierz 2008.