PZL-107 "Kaczor I", 1990

Projekt samolotu rolniczego. Polska.
Projekt samolotu rolniczego PZL-107 ”Kaczor I”. (Źródło: ”Problemy rozwoju samolotu PZL-106 Kruk”. Polska Technika Lotnicza. Materiały Historyczne nr 4/2004).
W latach 1986- 1990 mgr inż. Andrzej Frydrychewicz we współpracy z inż. Witoldem Błażewiczem opracował projekt samolotu rolniczego PZL-107 ”Kaczor” (po opracowaniu projektu PZL-107 "Kaczor II", nazwę zmieniono na "Kaczor I") w układzie kaczka. Mia być następcą samolotu PZL-106 "Kruk".

Samolot, poza wieloma zaletami miał pewną wadę, a mianowicie zamierzano wykorzystać usterzenie samolotu jako część podwozia. Biorąc pod uwagę doświadczenia z obciążeniami, rozwiązanie takie raczej nie mogło dać dobrych efektów w praktyce. Ale gdy naukowcy się uprą, forsują swoje rozwiązania. Zbudowano więc model samolotu, który jednak został rozbity i temat zarzucono.

WSK PZL Warszawa- Okęcie, Zakład Doświadczalny Samolotów Lekkich i Wy­posażeń Agrolotniczych zgłosiła do Urzędu Patentowego PRL. wynalazek pn. Samolot rolniczy w układzie kaczki. Wynalazek rozwiązywał zagadnienie opra­cowania konstrukcji samolotu do rozprze­strzeniania z powietrza środków sypkich i ciekłych, łączącego w jednym zespole funkcje usterzenia poziomego i podwozia przedniego. Samolot otrzymał podwozie wyposażone w jed­no koło główne o dużej średnicy, umieszczone pod kadłubem w pobliżu płata nośnego, oraz dwa mniejsze koła przed­nie, zamocowane do usterzenia poziome­go na jego końcach i osłonięte owiew­kami. Koło główne miało być zaopatrzone w niskociśnieniową oponę i częściowo scho­wane do wnętrza kadłuba.

Usterzenie poziome otrzymało ujemny wznios, dzięki czemu spływająca z niego ścieżka wirowa układa się z dala od płata nośne­go, a niezależnie od tego powiększa się pole widoczności z kabiny pilota.

Skrót opisu patentowego, chronionego dwoma zastrzeżeniami, opublikowano w BUP nr 3/1988, w klasie B64C, pod numerem 260129.

Źródło:

[1] ”Problemy rozwoju Wilgi”. Polska Technika Lotnicza. Materiały Historyczne nr 2/2004.
[2] "Problemy rozwoju samolotu PZL-106 Kruk". Polska Technika Lotnicza. Materiały Historyczne nr 4/2004.
[3] "Polskie patenty lotnicze". Technika Lotnicza i Astronautyczna nr 8/1988.
blog comments powered by Disqus