PZL-104M "Wilga 2000", 1996

Samolot lub wodnosamolot wielozadaniowy (sportowy, pasażerski, dyspozycyjny, patrolowy). Polska.
Samolot patrolowy PZL-104M ”Wilga 2000” w służbie Straży Granicznej. (Źródło: Piotr Biskupski- ”Wrocław Spotters”).
Samolot PZL-104M ”Wilga 2000” to rozwinięcie PZL-104 ”Wilga”. Jego projektowanie podjęto w 1994 r. Konstruktorem prowadzącym Wilgi 2000 jest mgr inż. Andrzej Syrzysko. Przy zachowaniu bez większych zmian struktury kadłuba, usterzenia, sterowania i podwozia wprowadzono modyfikacje, mające polepszyć aerodynamikę i osiągi samolotu- prędkość, wznoszenie, pułap i zasięg, kosztem niewielkiego zredukowania własności STOL. Skonstruowano skrzydła z gładkim pokryciem przedniej części i integralnymi zbiornikami paliwa o powiększonej pojemności w kesonie, zmieniono końcówki usterzenia poziomego i pionowego, skrócono podwozie główne i osłonięte je owiewkami, zastosowano płaski silnik Lycoming IO-540, co umożliwiło skrócenie podwozia oraz zmianę nachylenia i kształtu wiatrochronu. Budowę prototypu rozpoczęto wiosną 1996 r.

W grudniu 2005 r. dostarczono do Kanady jeden samolot PZL-104 ”Wilga 2000MA” (znaki C-FTUG). Mimo wpłynięcia dalszych zamówień, w 2006 r. PZL Okęcie zaprzestały produkcji samolotu PZL 104MA. Popularność ”Wilgi 2000” na rynku północnoamerykańskim skłoniły dotychczasowego dealera, firmę Sealand Aviation, do rozważenia kontynuowania produkcji w Kanadzie.

W latach 1998-1999 Straż Graniczna zakupiła 5 ”Wilg 2000” wyposażonych w urządzenie Argus-2000, który posiada jedynie kamerę FLIR. W grudniu 2003 r. w wytwórni EADS-PZL Okęcie przeprowadzono próby samolotu PZL-104M ”Wilga 2000” wyposażonego w nowy system obserwacyjny POP-200. System POP-200 składa się ze stabilizowanej żyroskopowo głowicy mieszczącej kamerę TV i kamerę do obserwacji w podczerwieni (FLIR).

W dniu 1.01.2007 r. w polskim rejestrze statków powietrznych znajdowały się 4 samoloty PZL-104 ”Wilga 2000”, w tym min.: Aeroklub Polski- 1 egz., wytwórnie lotnicze- 1 egz., dyspozycyjne- 2 egz.

Konstrukcja:
Cztero- lub pięciomiejscowy górnopłat o konstrukcji metalowej.
Płat o konstrukcji całkowicie metalowej, jednodźwigarowy.
Kadłub o konstrukcji półskorupowej, z charakterystycznym pocienieniem części tylnej. Kabina zakryta.
Usterzenie klasyczne, zastrzałowe, metalowe.
Podwozie klasyczne stałe.

Wyposażenie- przyrządy pilotażowe VFR/IFR, radiostacja UHF, ADF.
Wyposażenie dodatkowe- urządzenie Argus-2000 wyposażone w kamerę do obserwacji w podczerwieni FLIR lub system obserwacyjny POP-200, który składa się z głowicy mieszczącej kamerę TV i kamerę FLIR.

Silnik- płaski Lycoming IO-540 o mocy 220 kW (299 KM).

Dane techniczne PZL-104M (wg [2]):
Rozpiętość- 11,12 m, długość- 8,1 m, wysokość- 2,96 m, powierzchnia nośna- 15,5 m2.
Masa własna- 895 kg, masa użyteczna- 500 kg, masa startowa- 1400 kg.
Prędkość max- 240 km/h, prędkość przeciągnięcia- 94 km/h, wznoszenie- 6,0 m/s, pułap- 5000 m, zasięg- 1050 km.

Inne wersje:
PZL-104 ”Wilga”

Galeria

  • PZL-104M ”Wilga 2000”, rysunek w rzutach. (Źródło: Makowski Tomasz ”Współczesne konstrukcje lotnicze Polski”).

Źródło:

[1] ms. ”Wilga 2000MA w Kanadzie”. Przegląd Lotniczy Aviation Revue nr 3/2006.
[2] Makowski T. ”Współczesne konstrukcje lotnicze Polski”. Agencja Lotnicza Altair. Warszawa 1996.
[3] asr. ”Wilga do Kanady”? Przegląd Lotniczy Aviation Revue nr 12/2006.
[4] Liwiński J. ”Co lata na polskim niebie, rejestr 2007”. Przegląd Lotniczy Aviation Revue nr 2/2007.
[5] (BG) ”Nowa głowica FLIR dla Wilgi”. Lotnictwo nr 1/2004.
[6] Morgała A. ”Kierunki rozwoju samolotów wojskowych w Polsce w drugiej połowie XX w”. ”Lotnictwo stulecie przemiany”. Fundacja Otwartego Muzeum Techniki. Wrocław 2003.

blog comments powered by Disqus