PZL-63, 1939

Projekt samolotu myśliwskiego. Polska.

W połowie 1939 r., po odrzuceniu projektu samolotu myśliwskiego PZL-56 ”Kania” inż. Wsiewołod Jakimiuk zdecydował przedłożyć projekt konkurencyjny do myśliwca inż. Jerzego Dąbrowskiego (PZL-55/PZL-62).

Projekt, oznaczony prawdopodobnie PZL-63, wywodził się z samolotu PZL-50 ”Jastrząb”, bazowany był na nowym silniku gwiazdowym Gnôme-Rhône GN 14R-4 o mocy 1103- 1250 kW (1500- 1700 KM). Ponieważ rozmowy dotyczące produkcji licencyjnej silników Gnôme-Rhône wyglądały wtedy obiecująco, Dowództwo Lotnictwa okazało pewne zainteresowanie także samolotem Jakimiuka. Wg [1]- do jego napędu przewidywano silniki: PZL Bristol ”Herkules II” lub PZL ”Waran”.

Wg niektórych źródeł chodzi o samolot PZL-53 ”Jastrząb II”, który w literaturze jest błędnie oznaczany jako PZL-63.

Konstrukcja:
Jednomiejscowy dolnopłat wolnonośny o konstrukcji metalowej.
Kabina zakryta.
Usterzenie wolnonośne, klasyczne .
Podwozie klasyczne, chowane w locie.

Uzbrojenie- przewidywane 2 stałe działko FK wz. 38D kal. 20 mm i 4 stałe karabiny maszynowe. Udźwig bomb- 300 kg.

Silnik- gwiazdowy Gnôme-Rhône GN 14R-4 o mocy 1103-1250 kW (1500-1700 KM) lub PZL Bristol ”Herkules II” o mocy 956 kW (1300 KM) albo PZL ”Waran” o mocy 882 kW (1200 KM).

Źródło:

[1] Glass A. ”Polskie konstrukcje lotnicze 1893-1939”. Wydawnictwo Komunikacji i Łączności. Warszawa 1977.
[2] Glass A. ”Samoloty PZL 1928-1978”. Wydawnictwo Komunikacji i Łączności. Warszawa 1980.
[3] Cynk J. B. ”Polskie lotnictwo wojskowe w okresie międzywojennym”. Lotnictwo nr 11/2004.
blog comments powered by Disqus