Aeros "Sky Ranger", 1998

Samolot sportowy ultralekki. Ukraina.
Samolot ultralekki Aeros ”Sky Ranger” w układzie klasycznym z kółkiem ogonowym. (Źródło: ”Kompol s.c.”).

Samolot ultralekki ”Sky Ranger” został zaprojektowany w 1991 r. przez Philippe Prevot i początkowo był produkowany we Francji. W 1998 r. produkcja została przeniesiona na Ukrainę, gdzie firma Aeros, znana przede wszystkim z produkcji lotni i skrzydeł motolotniowych, podjęła produkcję na licencji francuskiej i oferuje do sprzedaży w zestawach do samodzielnego montażu (kit). Jest to bardzo ciekawa konstrukcja, do 2006 r. zbudowano ok. 900 egzemplarzy. Ich zaletą jest niska cena i możliwość samodzielnego montażu bez specjalnych narzędzi ani umiejętności warsztatowych.

Niezwykła łatwość pilotażu w połączeniu z dużą statecznością i odpornością na trudne warunki terenowe sprawia, że samolot ten jest idealny dla początkujących pilotów, a sukcesy sportowe (jest jedynym samolotem ultralekkim, na jakim po raz piąty, w 2007 r., sięgnięto po tytuł Mistrza Świata!) świadczą o jego bardzo dobrych własnościach aerodynamicznych.

W Polsce.

Firma Kompol s.c. oferuje samoloty ”Sky Ranger”w całości (gotowe do lotu) lub w zestawach do samodzielnego montażu. Montowano w niej samoloty ”Sky Ranger” wyposażone w podwozie z kółkiem przednim oraz w układzie klasycznym z kółkiem ogonowym.

Konstrukcja:
Dwumiejscowy górnopłat zastrzałowy o konstrukcji metalowej.
Konstrukcję szkieletowa z rur duralowych pokrytych dakronem.
Podłoga i część przednia samolotu, osłaniająca silnik wykonana z kompozytu. Kabina zakryta z miejscami obok siebie. Za siedzeniami, powyżej zbiornika paliwa znajduje się bagażnik o pojemności 60 dm³.
Usterzenie w układzie klasycznym.
Podwozie trójkołowe z kółkiem przednim lub w układzie klasycznym, stałe. Podwozie główne stanowi belka duralowa, zapewniająca odpowiednią amortyzację. Koła podwozia głównego zaopatrzone w hamulce tarczowe. Amortyzację przedniego koła zapewniają gumowe przekładki. Firma Kompol opracowała kompozytowe narty, które nakłada się na koła.

Wyposażenie- zestaw przyrządów pilotażowo- nawigacyjnych i kontroli pracy silnika, radiostacja.
Wyposażenie opcjonalne- rakietowy system ratowniczy.

Silnik- 2 -cylindrowy, rzędowy, chłodzony powietrzem Rotax 503 o mocy 37 kW (50 KM) lub 2 -cylindrowy, rzędowy, chłodzony cieczą Rotax 582 o mocy 47 kW (64 KM) lub 4 -cylindrowy, w układzie bokser, chłodzony cieczą i powietrzem Rotax 912 o mocy 58 kW (80 KM) albo Rotax 912 S o mocy 74 kW (100 KM).
Śmigła trójłopatowe, drewniane lub kompozytowe, ze wzmacnianą krawędzią natarcia i skokiem zmiennym na ziemi.
Zbiornik paliwa o pojemności 60 lub 72 l zamocowany za siedzeniami.

Dane techniczne ”Sky Ranger” (wg [3]):
Rozpiętość- 9,5 m, długość- 5,5 m, wysokość- 2,4 m, powierzchnia nośna- 14,1 m2.
Masy i osiągi:

Silnik

Moc

Masa
własna

Masa
użyteczna

Masa
całkowita

Prędkość
nieprzekraczalna

Prędkość
przelotowa

Prędkość
przeciągnięcia

Wznoszenie

Doskonałość


[kW (KM)]

[kg]

[kg]

[kg]

[km/h]

[km/h]

[km/h]

[m/s]


Rotax 503

37 (50)

215

235

450

195

120

61

2,5

10

Rotax 582

47 (64)

235

215

450

195

130

61

4

10

Rotax 912

58 (80)

260

190

450

195

140

61

5

10

Rotax 912

74 (100)

265

185

450

195

150

61

6

10

Galeria

  • ”Sky Ranger” w locie. (Źródło: Kompol s.c.).
  • ”Sky Ranger”, rysunek w trzech rzutach. (Źródło: Kompol s.c.).

Źródło:

[1] Reklama. Przegląd Lotniczy Aviation Revue nr 4/2006.
[2] Krawcewicz K. ”Sky Ranger na nartach”. Przegląd Lotniczy Aviation Revue nr 4/2006.
[3] Kompol s.c..
[4] Ogłoszenia - Sprzedam, kupię na OLX.pl.

blog comments powered by Disqus