PZL-56 "Kania", 1939

Projekt samolotu myśliwskiego. Polska.
W połowie 1939 r. w Państwowych Zakładach Lotniczych inż. Wsiewołod Jakimiuk opracował projekt wstępny samolotu myśliwskiego PZL-56 ”Kania”. Była to daleka modyfikacja samolotu PZL-50 ”Jastrząb”. Nawiązywał konstrukcją płatowca do poprzednika, ale dostosowany był do silnikiem rzędowym Hispano-Suiza 12Y. ”Kania” stanowiłaby konkurencję dla projektu PZL-55 (PZL-62). Spodziewano się, że nowy myśliwiec osiągnie prędkość maksymalną ponad 500 km/h. Projekt nie stwarzał zbyt obiecujących perspektyw i nie został przyjęty do realizacji.

Konstrukcja:
Jednomiejscowy dolnopłat wolnonośny o konstrukcji metalowej.
Kabina zakryta.
Usterzenie wolnonośne, klasyczne.
Podwozie klasyczne, chowane w locie.

Uzbrojenie- prawdopodobnie 1 stałe działko Hispano-Suiza kal. 20 mm i 4 stałe karabiny maszynowe typu PWU wz. 36 kal. 7,9 mm. Udźwig bomb- 300-500 kg.

Silnik- rzędowy w układzie V Hispano-Suiza 12Y o mocy nominalnej 810 kW (1100 KM) (wg [4]- Hispano-Suiza 12Z o spodziewanej mocy około 1030-1177 kW (1400-1600 KM)).

Dane techniczne PZL-56 (wg [1] i [4]):
Przewidywana prędkość max- ponad 500 km/h.

Źródło:

[1] Morgała A. ”Samoloty wojskowe w Polsce 1924-1939”. Wyd. Bellona. Warszawa 2003.
[2] Glass A. ”Polskie konstrukcje lotnicze 1893-1939”. Wydawnictwo Komunikacji i Łączności. Warszawa 1977.
[3] Glass A. ”Samoloty PZL 1928-1978”. Wydawnictwo Komunikacji i Łączności. Warszawa 1980.
[4] ”Samoloty wojskowe świata 1935-1945”
[5] Gruszczyński J. ”Polskie lotnictwo myśliwskie 1936-1942”. Lotnictwo nr 9 i 11/2006.
blog comments powered by Disqus