PZL-56 "Kania", 1939
W połowie 1939 r. w Państwowych Zakładach Lotniczych inż. Wsiewołod Jakimiuk opracował projekt wstępny samolotu myśliwskiego PZL-56 ”Kania”. Była to daleka modyfikacja samolotu PZL-50 ”Jastrząb”. Nawiązywał konstrukcją płatowca do poprzednika, ale dostosowany był do silnikiem rzędowym Hispano-Suiza 12Y.
Wg [6]- istniały die wersje projektu: PZL-56A "Kania" z silnikami rzędowymi Hispano-Suiza HS.12Y-31 lub Allison V-1710-23 oraz PZL-56B z silnikiem Hispano-Suiza HS.12Z o mocy 1177 kW 1600 KM).
"Kania" stanowiłaby konkurencję dla projektu PZL-55 (PZL-62). Spodziewano się, że nowy myśliwiec osiągnie prędkość maksymalną ponad 500 km/h. Projekt nie stwarzał zbyt obiecujących perspektyw i nie został przyjęty do realizacji.
Konstrukcja:
Jednomiejscowy dolnopłat wolnonośny o konstrukcji metalowej.
Kabina zakryta.
Usterzenie wolnonośne, klasyczne.
Podwozie klasyczne, chowane w locie.
Uzbrojenie- prawdopodobnie 1 stałe działko Hispano-Suiza kal. 20 mm i 4 stałe karabiny maszynowe typu PWU wz. 36 kal. 7,9 mm. Udźwig bomb- 300- 500 kg.
Silnik- rzędowy w układzie V Hispano-Suiza 12Y o mocy nominalnej 810 kW (1100 KM) (wg [4]- Hispano-Suiza 12Z o spodziewanej mocy około 1030- 1177 kW (1400- 1600 KM)).
Dane techniczne PZL-56 (wg [1] i [4]):
Przewidywana prędkość max- ponad 500 km/h.
Galeria
Źródło:
[1] Morgała A. ”Samoloty wojskowe w Polsce 1924-1939”. Wyd. Bellona. Warszawa 2003.
[2] Glass A. ”Polskie konstrukcje lotnicze 1893-1939”. Wydawnictwo Komunikacji i Łączności. Warszawa 1977.
[3] Glass A. ”Samoloty PZL 1928-1978”. Wydawnictwo Komunikacji i Łączności. Warszawa 1980.
[4] ”Samoloty wojskowe świata 1935-1945”
[5] Gruszczyński J. ”Polskie lotnictwo myśliwskie 1936-1942”. Lotnictwo nr 9 i 11/2006.
[6] Justo Miranda "Enemy at the Gates: Panic Fighters of the Second World War". Wydawnictwo Fonthill Media. Stroud, 2020.