Aeropro "Eurofox", ok. 1992
("Fox")

Samolot sportowy ultralekki. Słowacja.
Samolot sportowy ultralekki Aeropro ”Eurofox” (SP-SPAM). (Źródło: Copyright Zbigniew Jóźwik- ”Samoloty, śmigłowce, szybowce- fotografia lotnicza”).

Samolot ultralekki ”Eurofox” został zbudowany w firmie Aeropro s.r.o. w Nitrze. samolot stanowi dalszy rozwój samolotów amerykańskich: ”Avid Flyer” konstrukcji Deana Wilsona oraz ”Kitfox”.

Historia ”Eurofoxa” rozpoczęła się w momencie, gdy czterech Słowaków zakupiło plany z myślą o zbudowaniu samolotu ”Avid Flyer”. Wkrótce jednak doszli do wniosku, że konstrukcję można znacznie ulepszyć i z czasem stworzyli niemal całkiem nowy samolot, który z pierwowzorem miał praktycznie wspólną tylko ogólną koncepcję i wygląd zewnętrzny. Sprzedaż maszyny, zwanej pierwotnie ”Fox” i oferowanej zarówno w stanie gotowym do lotu, jak i zestawów do samodzielnego montażu, ruszyła w 1992 r. W 1995 r., kiedy pojawiły się zamówienia z Zachodu, konstrukcji nadano nazwę ”Eurofox”. Do 2006 r. wyprodukowano 185 zestawów montażowych i gotowych samolotów różnych odmian. ”Eurofoxy” są sprzedawane do wielu krajów Europy a także do RPA i USA.

Wersja ”Eurofox Tow” dopuszczona jest do holowania szybowców o masie startowej do 750 kg.

W Polsce.

W Polsce samoloty ”Eurofox” sprzedaje firma AeroPlane PL z Warszawy. W 2006 r. Aeroklub Warszawski zakupił samolot ”Eurofox 3K TOW” (SP-SPAW) do holowania szybowców i do szkoleń UL. W 2007 r. do ewidencji samolotów ultralekkich został wpisany samolot "Eurofox ", który otrzymał znaki rejestracyjne SP-SPAM.

Konstrukcja:
Dwumiejscowy zastrzałowy górnopłat o konstrukcji metalowej.
Skrzydła dwudźwigarowe, dźwigary z rur duralowych, żeberka duralowe, pokrycie płótnem.
Kadłub w postaci kratownicy spawanej z rurek ze stali chromowo-molibdenowej, pokrycie płótnem. Kabina z miejscami obok siebie, zakryta.
Podwozie trójkołowe z kołem przednim (w wersji 3K) lub klasyczne (w wersji 2K), stałe.

Silnik- Jabiru 2200 oraz Rotax 912 o mocach 59 kW (80 KM) i 74 kW (100 KM).

Dane techniczne ”Eurofox” (wg [1]):
Rozpiętość- 9,125 m, długość- 5,73 m, wysokość- 1,72 m, powierzchnia nośna- 11,4 m2.
Masa własna- 280 kg, max masa startowa- 450 kg.
Prędkość maksymalna- 185 km/h, prędkość minimalna- 65 km/h, wznoszenie- 7 m/s, pułap- 4500 m.

Źródło:

[1] Zagańczyk R. ”Eurofox się rozwija”. Przegląd Lotniczy Aviation Revue” nr 1/2006.
[2] Setlak M. ”Eurofox w aeroklubie”. Przegląd Lotniczy Aviation Revue” nr 7/2006.
[3] World Directory of Leisure Aviation 2006/2007.
[4] Liwiński J. ”Co lata na polskim niebie, rejestr 2007”. Przegląd Lotniczy Aviation Revue nr 2/2007.
[5] Liwiński J. ”Rejestr polskich statków powietrznych 2008”. Przegląd Lotniczy Aviation Revue nr 2/2008.
blog comments powered by Disqus